Särspel i Golfklassen

VW Golf möter nya utmanaren Peugeot 308

MOTOR

Båda hör till de bästa i sin klass. Och klassen är en av de största i Sverige. På väg att växa ytterligare när bränslepriser och CO2-debatt styr över köparna till lite mindre bilar.

Men vilken är bäst? Klassikern VW Golf, som gett klassen sitt namn, eller fräcka uppstickaren Peugeot 308?

Sverige är Volvo V70-land. Och lär förbli det länge till, trots allt prat om CO2 och vikten av låg förbrukning.

Den som tycker om Volvo föredrar V70. Så har det alltid varit. Så kommer det att förbli.

Men hos konkurrenterna är det annorlunda. Den som funderar på en Ford tar helst en Focus. Inte den större Mondeo. Hos Citroën är C4 storsäljaren. Inte den större C5. Hos Hyundai är det i30 som säljer. Och alla är bilar i den allt viktigare Golfklassen.

Efterträder supersuccén

Samma sak hos VW och Peugeot: Det är Golf och, hittills 307, som sålt bäst.

Och nu kommer efterträdaren till supersuccén 307, med modellnamnet 308.

En hel del av tekniken är arvegods från 307, som bottenplattan och en del motorer.

Men mycket är nytt och den motor vi testat är helt nyutvecklad, tillsammans med BMW och den är betydligt snålare än fransmännens äldre bensinmotorer.