Från Saab V4 till Bugatti – Sigge har kommit långt

By-snillets idéer rullar i lyxbilar

MOTOR

Det började med att Sigge Johansson körde rally med sin Saab V4. Och slutade med ett världsledande system för fyrhjulsdrift.

Jo, så kan det gå när ett by-snille får tänka fritt.

Peter och Sigge – två generationer rallyförare och två generationer uppfinnare.
Peter och Sigge – två generationer rallyförare och två generationer uppfinnare.

Sigge Johansson är 74 år nu. På 1960-talet körde han rally med sin Saab.

Men bilen tappade fart i kurvorna när innerhjulet lättade från marken och den lilla motorkraften spann bort.

Sigge började klura på ett sätt att bromsa ner innerhjulet.

Differentialbromsar som kunde klara uppgiften fanns redan sen många år, men Sigge ville ha en som gick att justera, från helt öppen till nästan helt stängd, för olika vägar och väglag. Och strax gick Saaben betydligt fortare på grus och på snö, utan att den blev svårstyrd på asfalt.

Tjugo år senare, när Sigge slutat köra i skogen för länge sen, började sonen Peter köra rally.

Ville ha pappas koppling

Han ville förstås ha pappas koppling, men inte med den bökiga justeringen som krävde att man lyfte ur växellådan. Nej, Anders ville ha en justerskruv inne i bilen.

Sigge klurade lite till, och så var även det fixat.

Och nu började det likna en affärsidé. En differentialbroms som gick att justera inne i bilen efter olika väglag. Något sådant hade man aldrig sett tidigare.

Sigge, som jobbat på Saab i alla år, erbjöd först uppfinningen till sin gamla arbetsgivare. Men i Trollhättan var intresset svalt.

Då vände sig Sigge till Haldex, eller Garphyttan, som företaget hette. Där blev det napp och tillsammans åkte Sigge och Anders och en person från Haldex till Volkswagen i Wolfsburg.

Där tittade en grupp doktorer och ingenjörer i vita rockar på manicken och ritningarna, mumlade lite sinsemellan och frågade: Kan man använda den för att koppla in fyrhjulsdrift?

– Jo, sa Sigge, som redan funderat i de banorna, men inte tänkt längre eftersom VW redan hade sin viscokoppling Syncro. Men det borde gå.

Så åkte han hem, klurade lite till och så var Haldexkopplingen uppfunnen.

VW ställde krav

VW hade en del krav, som att den måste kunna slå om från helt stängd till helt öppen på 0,3 sekunder. Och att den måste klara kraften även från starkare motorer än Sigges och Peters V4-or.

Sigge byggde sin första ”Haldexkoppling”, och lät rallycrossföraren Kenneth Hansen prova. Hansen vann varenda start det året ...Kopplingen överträffade alla förväntningar och efter en hel säsong hade Hansens drygt 500 hk starka motor inte slitit det minsta på kopplingen.

Och sen tog det fart. Hos Haldex fanns kunskap om datorer och elektronik, för den hydrauliska kopplingen, som i grunden är sig lik än i dag, måste styras med en dator, inte för hand.

Patentet kvar i Sverige

Och hos Haldex fanns också förmågan att marknadsföra en konstruktion som de flesta på den tiden inte visste att de behövde.

Och Sigge fick som han ville, nämligen att patentet skulle stanna i Sverige.

Till slut fick han med Saab också. Det är sonen Peter, Saabanställd sen många år, som lett arbetet med att anpassa den senaste generationen Haldex till Saab 9-3 XWD.