”Trafiken kan bara vara säker om vi är fokuserade”

Robert Collin: Vårt beteende bakom ratten är en riskfaktor

MOTOR

På senare tid har mobilprat, sms:ande, byta cd i stereon och göra allt annat som vi bilister tycker att vi ska syssla med i stället för att aktivt köra bil fått nytt fint sällskap – kolla navigatorn.

Det första jag undrar är: måste navigatorn alltid vara på? Ofta i mörkret (när den förstör mörkerseendet) och mitt på E 4 (är det så svårt att hitta rakt fram trettio mil på motorvägen?).

Jag har kört mycket bil i Nordafrika. Där är trafiken ett totalt kaos med ungar och gamlingar längs vägkanten, cyklister, höns och getter och ingen enda reflex i kolmörkret.

Aktiva bilförare

Visst, det händer fler olyckor där än här. Men folk borde dö som flugor. Det borde ligga döda överallt.

Varför gör det inte det? Jo, för att bilisterna är aktiva förare som fokuserar på körningen.

Här i Sverige har vi slutat köra aktivt för många år sedan.

Trafiken är ju så säker ändå, det behövs inte. Tror vi.

Vi har ju vår nollvision och våra låga fartgränser och våra ”trafiksäkerhetskameror”. Och navigatorer. Då kan det ju inte gå illa. Tror vi.

Men vi är lurade! Vägverket och politikerna och polisen, som bara bryr sig om hastigheter, har stirrat sig blinda på fel saker och glömt det mest elementära: att trafiken bara kan vara säker om vi bilister är fokuserade på bilkörningen.

Allvarliga olyckor

Det är våra beteenden som ställer till det. Inte hastigheten i sig.

På sjön har det redan inträffat flera allvarliga olyckor när båtförare kollar navigatorn i stället för rakt fram. Kanske har den första gps-relaterade dödsolyckan redan skett på land?

Det är hög tid att ändra beteende. Hög tid att börja köra bil igen.