Det här kan du få för pengarna

Snabbguide till sportbilar i olika prisklasser

MOTOR

Du vet vad du har budget. Men inte vad du får för pengarna.

Här är en guide för dig som kanske ännu inte bestämt dig för vilken bil du vill ha.

Aftonbladet.se listar ett axplock av bilar i tre prisklasser: 50 000 kr, 100 000 kr och 150 000 kr.

För 50 000 kronor

Saab 900 Turbo Cabriolet – 1986

Lite otippat val på listan, kanske. Men ser du förbi Saabs lite trista image så är bilen en riktig pärla. Bekväm och har plats för fyra. När du trycker på gasen känner du först ingenting. Sedan sparkar turbon igång och bilen far iväg som ett skott.

Lite gammal design - börjar nu ses som "klassiska former". Kan stiga i pris. Bilen på bilden var nr 16 att lämna fabriken 1986.

Plus: Relativt pålitlig. Kul turboskjuts.

Minus: Elcabben kan krångla.

Porsche 944 – 1983

En Porsche för ett riktigt överkomligt pris.

Plus: Det är en Porsche.

Minus: Ingen 911.

Maserati Biturbo – 1987

Den modiges val. Härlig italiensk vagn när den funkar. Se upp för höga verkstadskostnader!

Plus: Inredning. Motor.

Minus: Kostnader.

Fiat 124 Cabriolet – 1978

Ritad av Pininfarina som även designar Ferrari.

Plus: Vacker.

Minus: Brist på tillförlitlighet.

Jaguar XJS – 1980

Inte den mest sportiga bilen, men arvtagare till Jaguar E-Type!

Plus: Skön långfärdsvagn. Tar fyra personer.

Minus: Elektroniken.

50 000 till 100 000 kronor

BMW Z3 1.8 – 1997

Inte det mest passionerade valet men fortfarande en riktigt trevlig sportbil. Den långa motorhuven påminner om engelska sportbilar från förr. Rolig att köra. Finns med större motor men då kostar den mer.

Plus: Bra kvalitet trots att är byggd i USA.

Minus: Något slö i 1.8 versionen

MG Midget – 1966

En sann engelsk klassiker för den som gillar att meka.

Plus: Engelsk passion och tradition.

Minus: Inte mycket som inte går sönder.

Alfa GTV – 1997

Kul bil med intressant formgivning.

Plus: Vacker formgivning.

Minus: Framhjulsdrift.

Mazda Miata – 2001

Inte så kraftfull utstrålning men otroligt kul med sin bakhjulsdrift.

Plus: Riktig körglädje!

Minus: Tveksam image.

Fiat Barchetta – 1999

Om man absolut inte vill köra japanskt men gillar Miata.

Plus: Italiensk.

Minus: Mazda Miata finns.

100 000 till 150 000 kronor

Mercedes-Benz 350 SL Cabriolet – 1972

Plus: Otroligt hållbar...

Minus: …om inte rosten biter tag.

Porsche 911 – 1975-82

Bilen man antingen älskar eller hatar. Motorn bak - gör den en aning svårkörd.

Plus: Sportbilarnas sportbil.

Minus: Knepiga köregenskaper.

Porsche Boxster – 1998

En rolig liten mittmotor-roadster som blivit omåttligt populär.

Plus: Fina köregenskaper.

Minus: Alla kommer fråga varför du inte köpte en 911.

Alfa Romeo 156 GTA – 2003

Budget-Ferrari i kombiutförande om man så önskar. Ett kap för en modern, rolig sportvagn.

Plus: Väcker inte så mycket uppmärksamhet.

Minus: Se ovan.

Ford Mustang – 1968

Härlig, klassisk amerikanare med V8.

Plus: Många reservdelar. Slitstark motor.

Minus: Svampig och svag i grundutförande.

David Rosengren