Saabs nyheter på rätt väg

Trollhättan tuffar till sig – två nya modeller i startgroparna

1 av 3
Stor och liten. Stadsjeepen är mycket lik den jeep som sätts i produktion nästa år.
MOTOR

Det lyser framtidstro om Saab. Nya modeller står i rad och väntar på att börja tillverkas.

Trollhättefabriken har fullt med jobb i många år framåt.

Och det är Saab-modeller, inte massa hopplockat GM-krafs, som ska byggas där.

Annat var det för tre, fyra år sedan när allt verkade nattsvart. Detroit hade stoppat 9-3 kombi och fyrhjulsdriften, trots att bilen redan var färdig att sätta i produktion.

GM-chefens märkliga idéer

Gurun Bob Lutz i GM:s högsta ledning hade bestämt att nästa

9-5 skulle bli bakhjulsdriven och tillverkas i Australien som en tvilling till nästa modell från Holden!

Andra snilleblixtar från Bob Lutz var att sätta Saab-emblem på Subaru Impreza och Chevrolet Trail Blazer (Saab 9-2X och

9-7X).

Och framtiden för Trollhättan såg mörk ut när alla Saabar skulle byggas utomlands.

Men nu har natt blivit dag. GM har tagit in Saab från kylan. Saabs rötter har plötsligt blivit viktiga, att bilarna byggs i Sverige är lika viktigt och att nya modeller kommer fram livsviktigt.

Nya modeller står i kö

Och nu står de nya modellerna i kö.

I vintras visade Saab konceptbilen 9-4X. En kompakt stadsjeep som ska byggas i Mexiko. Inte dumt när dollarn är så billig och

kronan och euron så starka. Nu kan man tjäna pengar på bilen som ju till större delen ska säljas i USA. Ja, även de bilar som säljs i Europa blir en bättre affär.

9-4X ute i sista sekunden

Kan Mercedes och BMW bygga stadsjeepar med trovärdighet i Amerika, då kan Saab också göra det.

9-4X såg bra ut redan i mässhallen i Detroit. När Aftonbladet som enda dagstidning får se den köra omkring i vårgrönskan i Trollhättan ser det ännu bättre ut. Försäljningen börjar i oktober 2009. Det är sent, men inte för sent.

Bilen har bra proportioner och helt rätt formgivning. Den stöter inte bort någon som en del macho-jeepar kan göra. Och det är mycket Saab i formerna.

Men det rullar en ny modell till där i Trollhättan. Den som Saab kallar 9-X BioHybrid och som visades i Genève i våras.

Nästa Saab 9-3 krymper

GM-Europachefen Carl-Peter Forster avslöjade för tre år sedan för Aftonbladet att Saab kommer med en ny mindre modell, baserad på samma teknik som kommande Opel Astra. Och det är den modellen som ska byggas i Trollhättan.

Att konceptbilen från Genève är just den lilla nya Saaben är helt klart. Fast den ser så stor ut... Axelavståndet är som i dagens 9-3.

Lika klart, trodde vi, som att

9-3 och 9-5 flyttar till tyska Rüs

selsheim och baseras på den kommande stora GM-platformen Epsilon 2.

Men klimatdebatten har fått GM att tänka om. Saab 9-3 kommer i fortsättningen att baseras på den mindre plattformen Delta, den som ska användas till Saab 9-2.

Och då kan 9-3 flytta hem till Sverige igen, det vill säga: aldrig lämna Trollhättan.

9-2 snäppet större än Golf

Och nu kan Aftonbladet Bil berätta att 9-3 i och med plattformsbytet egentligen blir samma bil som 9-2.

9-3 fortsätter att vara namnet på fyradörras sedan-modellen, kombin och cabben medan 9-2 blir namnet på en kortad halvkombi.

9-3 blir aningen mindre än i dag medan 9-2 blir lite större än dagens Astra och klassledaren VW Golf.

Saab 9-2 börjar byggas i Trollhättan 2011, 9-3 kommer året efter. Man räknar med 40 000 9-2:or och 100 000 9-3:or varje år. Eventuellt blir det plats över för att dessutom bygga en del Opel Astra.

Fabriken i Trollhättan har redan börjat förbereda för den nya produktionslinjen.

9-5 byggs i Tyskland nästa år

Men långt tidigare kommer det annat nytt från Saab. Nya 9-5, som blir större än i dag, börjar byggas i Russelsheim nästa år och en helt ny jeepig version av 9-3 kombi lanseras på nyåret 2010.

Den byggs på samma sätt som Volvos succémodell XC70. Man höjer markfrigången ett par centimeter och sätter dit lite platsdekorer runt hjulhus och ett par låtsasskyddsplåtar i plast under bilen. En billig konvertering som folk är beredda att betala alldeles för mycket för.

Men pengarna går till ett behjärtansvärt ändamål: Att rädda Saab och Trollhättan.

FAKTA

Konceptbilen Saab 9-4X

Motor: 4-cyl etanolmotor, 300 hk.

Acceleration: 0–100 km/tim på 8 s.

Toppfart: 235 km/tim.

Förbrukning: 1,05 liter/mil (med bensin.)

CO2: 251 g/km (bensin.)

Längd/bredd/höjd: 478/208/168 cm.

Vikt: drygt 2 000 kg.

Konkurrenter: Volvo XC60, Audi Q5

Konceptbilen Saab 9-X Bio Hybrid

Förbränningsmotor: 4-cyl, 1,4 liter. Etanol eller bensin.

Hybridsystem: Elektriskt motor/generator med litium-jon-batterier.

Total effekt: 200 hk och vridmoment 280 Nm med etanol, 170 hk och 230 Nm med bensin.

Förbrukning: 0,49 liter bensin/mil, 0,64 med etanol (bl.)

C02: 117 g/km med bensin, 105 med etanol.

Acceleration: 0–100 km/tim på 7,9 s (etanol), 8,3 s (bensin.)

Topphastighet: 192 km/tim med bensin, 216 km/tim med etanol.

Längd/bredd/höjd: 442/183/138 cm.