Volvo växlar grönt

1 av 3
MOTOR

Automatväxel gör livet lättare. Men dyrare.

Först med 16 900 kronor i inköp, om det är en Volvo. Sen med 10 procent högre förbrukning.

Volvos nya Powershift är framtidens automatlåda. Som inte höjer förbrukningen

Enkelt kan man säga att en vanlig manuell växellåda är helt mekanisk. Kuggar kuggar i varandra och motor och hjul är 100 procent hopkopplade under körning.

I en vanlig automatlåda däremot ligger dreven i ett segt oljebad och saknar mekanisk koppling. Därför slirar en automatlåda en aning. Motorn går lite fortare än hjulen.

Det är därför som en bil med automatlåda alltid drar cirka tio procent mer bränsle.

Ferrari var först

För tio år sedan infördes inom Formel 1 en mekanisk växellåda med robotiserad koppling. Skälet var att roboten trampar ner kopplingen snabbare än människan.

Ferrari gjorde en variant för gatbruk där man la in en automatisk växlingsfunktion också. I princip en helmekanisk automatlåda. Som kan växlas manuellt med paddlar.

Efter Ferrari kom Fiat-koncernens övriga märken, sen Citroën och sen ett par andra tillverkare.

Problemet med F1-lådorna är att de växlar med kraftiga ryck.VW blev först med lösningen: En mekanisk låda med dubbla kopplingar.När man kör på en växel är alltid nästa växel i läge med öppen koppling.

Växlingarna går blixtsnabbt, relativt mjukt och bilen går snålt!

Liknar VW:s teknik

Nu har VW:s DSG-låda fått en efterföljare i Volvos Powershift. Tekniken liknar Volkswagens, det är mest mjukvaran som skiljer.

Lådan växlar aningen långsammare än Volkswagens, men mjukare.Personligen gillar jag mjukheten före snabbheten. Volvos låda är nästan lika smidig som en konventionell automat.

Och förbrukningen ökar enligt Volvo bara med två centiliter per mil. Alltså nästan ingenting jämfört med en vanlig automat. Dessutom är det första gången som man slipper växla själv i Volvos små modeller.

Kommer i de små modellerna med 2,0D-motorn redan nu, och i V70 med lilla etanolmotorn i höst.Senare introduceras lådan i samtliga Volvo-modeller.

Priset blir 16 900 kronor, samma som för den vanliga automaten.

FAKTA

POWERSHIFT

Komfort

Växlar nästan lika mjukt som en konventionell automat, bättre än VW:s motsvarighet och mycket bättre än allt annat på samma tema.

Snabbhet

Inte rejsing-snabb. Men fullt tillräckligt kvick för normal körning.

Miljö & ekonomi

Kostar som en vanlig automat att köpa, men drar inte mer soppa än en manuell låda.

Helhet

Mjuka växlingar, tillräckligt snabb och supersnål. Framtidens låda helt klart!

Mera Volvo!