Nya ”Lill-Saaben” – är en 9-3:a

Nykomlingen från Trollhättan en gammal goding i ny kostym

framtidsbil Saabs konceptbil 9-X BioHybrid ger en fingervisning om hur nya Saab 9-3 kommer att se ut.
Foto: Foto: Anders deros
framtidsbil Saabs konceptbil 9-X BioHybrid ger en fingervisning om hur nya Saab 9-3 kommer att se ut.
MOTOR

Saab 9-1, 9-2 eller 9-3 – vad är det egentligen för bilar som ska byggas i Trollhättan från år 2011?

Aftonbladet kan i dag avslöja att nästa 9-3 och den nya ”Lill-Saaben” 9-2 egentligen är samma bil!

9-2 är helt enkelt en ny halvkombimodell, där bara baken skiljer den från 9-3.

När Trollhättan år 2005 förlorade kampen om att få tillverka de kommande Saab 9-3- och 9-5-modellerna till tyska Opel-fabriken i Rüsselsheim såg det nattsvart ut.

Att GM lovade Trollhättan att få leva kvar som nischbilstillverkare inom General Motors var en klen tröst.

Många jobb skulle försvinna, och Saab var borta ur Sverige.

Men lite senare samma år kunde Aftonbladet avslöja att Saab skulle utveckla en mindre modell, 9-2. Den skulle dela teknik med kommande Opel Astra. Och den skulle byggas i Trollhättan.

Fabriken var räddad. Man planerade för 40 000 Saab 9-2 per år och sen skulle man fylla på med kusinbilen Opel Astra upp till minst 100 000 bilar.

Käppar i hjulen

Men i vintras ändrades planerna igen. Klimatdebatten blev akut.

General Motors fick kalla fötter: bilarna drar för mycket bränsle – de är för stora och för tunga.

”Downsizing”, skala ner, blev det nya honnörsordet. Och någon kom på att man borde göra nästa generation Saab 9-3 aningen mindre, och basera den på den mindre och lättare teknik som är grunden för den nya ”Lill-Saaben”.

I tisdags skrev vi om planerna på att flytta hem 9-3 till Trollhättan. Och nu kan Aftonbladet avslöja nya sensationella uppgifter från fabriken: den kommande 9-3 blir i praktiken samma bil som ”Lill-Saaben”!

9-3 byggs även i fortsättningen som en fyradörrars sedan, en kombi och en cabriolet medan 9-2 blir namnet på en halvkombiversion som blir nära halvmetern kortare än 9-3-bilarna.

9-3 krymper – 9-2 växer

9-3 krymper en aning jämfört med i dag medan 9-2 blir aningen större än dagens Astra och klassledaren VW Golf.

Saab 9-2 och Opel Astra börjar byggas i Trollhättan år 2011, nya 9-3 ett år senare.

Jubel i Trollhättan. Men inte lika muntert i Rüsselsheim där man känt sig säker med de tre nya modellerna Saab 9-5, 9-3 och framförallt nya Opel Vectra som ju alla skulle baseras på samma teknik.

Nu försvinner 100 000 Saab 9-3 varje år till Trollhättan, vilket äventyrar jobben i Tyskland.

Räkna med kraftiga protester från tyska metallfacket.

Ni undrar kanske vad som hände med Saab 9-1? Jo det namnet får vänta på en riktigt liten modell.