Världsklass!

Lättkörd skogsmaskin med suverän motor

MOTOR

Under de senaste 80 åren har BMW satt tydliga avtryck i olika offroad-sammanhang, bland annat i samband med det ökända Dakar-rallyt.

Nu har BMW valt att storsatsa på enduro, och släpper sin nya G450X som är en riktigt snabb skogsmaskin.

Den encylindriga motorn är en vätskekyld enhet med bränsleinsprutning på 449 kubikcentimeter. I standardutförande uppger BMW motoreffekten till 40 hästkrafter på topp. Genom ett enkelt ingrepp som tar mindre än en minut att utföra uppges effekten öka till över 50 hästkrafter. En mycket intressant detalj hos G450X är den patenterade svingarmsinfästningen som medverkar till att avståndet mellan fram- och bakdrevet förblir konstant oavsett svingarmens läge.

Otroligt lättkörd

BMW G450X är en potent enduromotorcykel. Den är otroligt lättkörd och det är uppskattat i de här tuffa och tekniskt krävande förhållandena där man får anstränga sig rejält och ihärdigt använda kroppen, kopplingen, växellådan och gasen för att ta sig fram på bästa, snabbaste vis. Det är en perfekt fabriksracer för motionären eller elitföraren som vill ställa upp i enduro-VM , lokala stubbracet , GGN eller Novemberkåsan.

FAKTA

BMW GS450X 2009

Pris: 85 900 kr.

Motor: 4-takt, encylindrig, DOHC.

Effekt: 51,7 hk/9000 varv.

Vridmoment: 44 Nm/7800 varv.

Transmission: 5 Växlar.

Toppfart: 145 km/tim.

Fulltankad vikt: 121 kilo.

Sadelhöjd: 955 mm.

Smidig, smal och extremt lättkörd.

Underbar motor.

Är bensinlockets placering särskilt bra med tanke på lersprut? Kantig sadel.

Helhetsomdöme: En lättkörd och synnerligen potent enduromotorcykel.

Johan Alhberg, Fastbikes.se