Första Minin med fyrhjulsdrift

Crossover Concept är den största Minin hittills

1 av 3 | Foto: BMW
Mini Crossover Concept visas i Paris.
MOTOR

Nu visas en tredje Mini-modell – och den blir både större och mer terränglik.

Som den första Minin i historien får Crossover Concept fyrhjulsdrift.

Crossover Concept är den tredje modellen i Mini-uppställningen – och en bil att hålla koll på under Parissalongen i oktober. Med sin fyra meter på längden och 1,83 i bredd är bilen den största Minin någonsin, och nu utrustas den dessutom med fyrhjulsdrift, skriver Tekinkens värld. Terrängstilen förstärks också av att chassit har förhöjts. Samma intryck ger den kromade grillen, de tillbakadragna strålkastarna och plastattiraljerna.

Utifrån skiljer sig Crossover också från vanliga Clubman som bara har en bakdörr. Den nya Crossover har istället fått två, av olika sort. Den högra är vanlig med gångjärn i framkant, men den vänstra är en slags skjutdörr som öppnas längs med karosssidan. Det är dock inte säkert att den lösningen kommer att följa med i produktionen. Bakluckan har också fått en annorlunda utformning – den öppnas till höger.

Uppseendeväckande interiör

Även interiören är uppseendeväckande. Dörrsidorna, instrumentpanelen och golvmattorna är klädda med trädekorer. I kupén finns också flera avlastningsytor man kan skjuta fram och tillbaka. Och på instrumentbrädan sitter en jordglob där man kan styra alla funktioner i konceptbilen. Enligt BMW är det första gången detta gjorts i en bil.

Mini Crossover kommer att lanseras någon gång under 2010. Nästa år är det tänkt att BMW ska visa upp en mer produktionsmässig variant av bilen.

aftonbladet.se