Bilförsäljningen backar i hela Europa

Dystert för Saab och Volvo

MOTOR

Försäljningen av personbilar i Europa under juli och augusti gav ingen tröst åt Volvo eller Saab. Båda märkena lyckades betydligt sämre än genomsnittet på en vikande marknad.

Den totala personbilsförsäljningen i Europa minskade med 7,3 procent i juli och 15,6 procent i augusti, jämfört med samma månader förra året. Det visar statistik från branschorganisationen Acea. Resultatet påverkas av att perioden i år innehöll två arbetsdagar mindre än förra året, beroende på hur veckohelgerna infallit.

Volvo backade med 18,8 respektive 26,2 procent. Saabs kräftgång var ännu värre, 22,5 respektive 26,9 procent.

Totalt under årets åtta första månader minskade Saabs försäljning i Europa med 15,6 procent, och Volvos med 11,7 procent. Det är väsentligt sämre än den genomsnittliga minskningen med 3,9 procent för alla märken.

Sommarens vinnare var Jaguar, som ökade sin försäljning med 33 procent i juli och med hela 166 procent i augusti. Jaguar sålde bättre än Saab i augusti, drygt 3 900 bilar jämfört med knappt 3 000 för Saab. Volvo sålde drygt 8 900 bilar i Europa under augusti.

Bland de fem länder där det säljs flest bilar utmärker sig Spanien, där marknaden minskat med 21 procent hittills under året.

TT