Avslöjad: Saabs hemliga cab

Så blir nästa 9-3 cabriolet

Nya Saab 9-X Air har hållits hemlig fram till nu.
Foto: benjamin ekroth
Nya Saab 9-X Air har hållits hemlig fram till nu.
MOTOR

Är det ett flygplan? Är det en båt? Är det en bil?

Sanningen är lite av varje.

Saab 9-X Air är framtidens cabriolet.

Klicka på bilden.
Klicka på bilden.

Saab 9-3 cabriolet är en ikon och en storsäljare i USA – Saabs viktigaste marknad. I dag säljs cabben i 16 000 exemplar per år. En stor del av Saabs försäljning. Därför är det logiskt att Saabs nya konceptbil, som knappt en handfull svenska journalister nu fått se, är just en cab. 

När Saab 9-X Air rullar ut på Saabs hemliga testbana i Trollhättan går stoltheten hos Saab-folket inte att ta miste på. Och visst är bilen läcker. Helt olik andra fyrsitsiga cabbar på marknaden i dag. Den välvda vindrutan är typisk för Saab. Nu har man tagit det ett steg länge. Vindrutans linjer fortsätter utmed sidorna i svepande, sluttande sidorutor. Rutornas linjer fortsätter med fenor som slutar tvärt på den korthuggna baken. Fräckt, och väldigt mycket Saab.

Formerna känns igen

Formerna känns igen från konceptbilen Aero X, som visades 2006, vars djärva design pumpade in massor med självförtroende och framtidstro i Trollhättan. 

Den korta baken är en utmaning för teknikerna när tygtaket ska stuvas ned. Frank Leopold, ansvarig för nya tekniska lösningar hos Saab och Opel i Rüsselsheim, utlovar en helt ny superkompakt, fällanordning som Saab redan tagit patent på. Viktbesparing (för förbrukningen), säkerhet och komfort (rymlighet) har varit ledord under utvecklingen. Och aerodynamiken. Längs med den välvda vindrutan löper en luftavvisare som ska fällas upp automatiskt i högre hastigheter. Bakom baksätespassagerarna finns dessutom en glasruta som hissas upp i när farten ökar, för att minska turbulensen i sittbrunnen.

Nätt och sportig

9-X Air är inte mycket mindre än dagens 9-3 cab, men 21-tumshjulen och den roadster/targa-liknande formen gör att bilen ser nätt och sportig ut. Men det ska fortfarande finnas plats för fyra. Basen är 9-X BioHybrid, den "lilla" bil som Saab visade i våras. Det är den bil som om tre-fyra år ska byggas som 9-3 och 9-2 i Trollhättan, och som delar bottenplatta och teknik med nästa Opel Astra.

Saab-folket tiger som muren om tidsplaner, och betonar att detta i första hand är lek med former. Men räkna med att många drag kommer att finnas på Saabs nästa cab.

FAKTA

Saab 9–X

Motor: Hybrid, med fyrcylindrig förbränningsmotor på 1,4 liter. Drivs med etanol eller bensin. Elmotor med lithium-jon-batterier.

Effekt: 200 hk, vridmoment 280 Nm med etanol, 170 hk och 230 Nm med bensin.

Förbrukning: 6,5 l/mil (etanol) och 5 l/mil (bensin).

CO2: 107 g/km (etanol) och 119 g/km (bensin).

Acceleration: 0-100 km/tim på 8,1 s. (etanol).

Toppfart: 213 km/tim (etanol.)

Längd/bredd/höjd: 442/183/138 cm.