Dags att inrätta ett däckens Euro Ncap

Säsongen för årets däckdebatt närmar sig: dubbat eller inte?

MOTOR

Om några veckor är det åter dags att byta till vinterdäck på våra bilar. Och som ett brev på posten kommer då debatten om huruvida samhället ska förbjuda dubbade däck eller ej.

Och som vanligt kommer debatten att få en slagsida åt det populist-dumma hållet, och allt för få kommer att reflektera över hur många fler krockar – och därmed personskador – som ett ökat användande av dubbfria däck innebär.

År ut och år in proklamerar Vägverket att farten ska sänkas för att antalet döda ska ner. De sätter upp kameror, de ändrar hastighetsgränser och de jagar Svensson med blåslampa.

För mig är det mycket märkligt att generaldirektör Skogö och trafiksäkerhetsdirektör Tingvall inte kommit med förslaget att däck ska testas och få betyg, gärna i likhet med krocktesternas Euro Ncap.

Varje år gör Aftonbladet Bil tillsammans med finska Test World ett av världens mest omfattande tester av däck. Och i år häpnade vi över resultaten. Redan i dag kan du gå ut och köpa Goodrides odubbade däck till din familjs bil. Däck som tar nästan fyra gånger så lång sträcka på sig att stanna som årets bästa däck. 190 meter mot 51! Är inte det en dödsfara så god som någon Svensson i 120 km/tim på motorvägen så säg?

Nu kan du förstås komma före herrar direktörer i kunskap om vilka däck vi ska ha på våra vägar. Robert Collin (som just vägverket kallar nollvisionens värsta fiende...) guidar dig genom vårt stora test av inte mindra än 21 nya vintersulor.

Och så har vi ju en del annat gott också, som Volvos nya jeep. Bara en sån sak.

Vad tycker du om Bil? Mejla mig!