Lotus Seven – 7tusan till bil

50-åringen som spöar Porsche och Ferrari

1 av 6 | Foto: Bosse Andersson
MOTOR

Kocken, receptet och råvarorna.

Hemligheten bakom Lotus Seven – världens mest kopierade bil.

En dålig kock förstör även de bästa råvaror, oavsett recept. En duktig kock och ett bra recept kan däremot göra storverk med de enklaste ingredienser. När det gäller Lotus Seven hette kocken Colin Chapman och råvarorna var en rörhög samt en gammal fyrcylindrig Ford.

Drar ifrån Porsche och Ferrari

Trots att det är 51 år sedan modellen introducerades, så byggs sjuan än i dag. 1973, när Lotus slutade bygga den, så tog Caterham Cars över tillverkningen. Caterham hade varit återförsäljare för Lotus sedan tidigt 1960-tal och fortsatte att försiktigt förädla konstruktionen, utan att ändra i grundreceptet. Dagens Caterham CSR 200 är därför en liten raket på 700 kg och 200 hästar som kör ifrån allt, oavsett motoreffekt. Visst, Porsche, Ferrari och så vidare har högre toppfart, men på en kurvig racerbana hänger de inte med.

Colin Chapman grundade Lotus och var en av världens främste bilkonstruktörer genom tiderna. Hans uttryck ”add lightness” (tillsätt lätthet) fångar hela Seven-konceptet.

När alla andra skaffade större och större motorer, som gjorde bilarna tyngre och tyngre, så gjorde Chapman tvärt om. Det var också därför Colin helst ville ha sina aluminiumkarosser omålade. En målad kaross vägde 2,5 kg mer! Hemligheten med Colins recept är den geniala enkelheten. Låt oss jämföra en sprillans ny Caterham CSR 200 med en annan extremt snabb bil, en lika ny Porsche 911 turbo.

Porschen har en boxersexa på 3,6 liter och 480 hästkrafter. Men för att få ner alla hästarna i asfalten har vagnen både fyrhjulsdrift och 305 mm breda bakdäck. All denna avancerade teknik ger bilen en tjänstevikt på ca 1600 kg.

Caterhamen har en rak fyra på 2,2 liter och 200 hästkrafter. Men för att få hästarna i asfalten behövs bara bakhjulsdrift och 245 mm breda bakdäck. Och vikten ligger på ca 700 kg.

Låg vikt är alltså viktigare än stora motorer och många hästkrafter. Men om en bil ska vara lätthanterlig, så krävs det även att vikten sitter på rätt ställe.

Perfekt balans

Porschens motor hänger bakom bakaxeln och ger på så sätt mycket vikt över bakhjulen. Detta är ett stort plus när man ska accelera fort rakt fram, men inte så roligt när det går för fort i en kurva. När bakhjulen släpper greppet fungerar svansmotorn som en pendel och ger sladdar som kräver mycket duktiga förare. Motorn i en Seven sitter däremot så gott som mitt i bilen och ger inga pendeleffekter över huvud taget. Men trots detta ligger 55% av vikten över bakhjulen.

Ett långt axelavstånd ger lugna karossrörelser, bilen känns helt enkelt mer stabil. Porschen och Caterhamen har ungefär lika långt axelavstånd, drygt 2,3 meter, men Caterhamens kaross är ca en meter kortare. Bristen på karossöverhäng gör den ännu mera lätthanterlig.

Brist på komfort och säkerhet

Nackdelen med en Seven är bristen på komfort, krocksäkerhet och en hel del annat som Porschen har. Men visst är det märkligt att en 50 år gammal konstruktion fortfarande är så kompetent. Visst, i detaljerna skiljer det en hel del mellan den ursprungliga Lotusen och dagens Caterham. Men jämför du utvecklingen mellan en ursprunglig Porsche 911 och dagens turbomonster, så framstår Sevenbilarnas utveckling som minimal.

Det finns de som påstår att alla Seven-bilar är njutningsmedel för självplågare. Det stämmer antagligen. Den svarta bilen du ser på bilderna framförs av ägaren Nicke Eriksson, en man som också kör Morgan – världens obekvämaste bil.

Ford-motorn blev långlivad

Nickes bil drivs av Fords Kent-motor. Detta är inte bara den vanligaste motorn i Lotus Seven, utan också världens mest trimmade motor.

Den dök först upp i Anglia med den sneda bakrutan. Året var 1959 och den superkorta slaglängden gjorde motorn till alla trimmares favorit.

Cylindervolymen ökades stegvis och ännu häftigare blev Kent-blocket 1962, när Colin Chapman placerade det i

Lotus Elan. Den gamla gjutjärnstoppen ersattes av Lotus egen lättmetallkonstruktion med dubbla överliggande kamaxlar. Cylindervolymen ökades till 1558 cc och motorn kom att utveckla allt från 105 till 190 hästar i bilar som Lotus Cortina, Lotus Seven, Ford Escort TC och vissa Lotus Europa.

Motorn byggdes från början enbart med tanke på bakhjulsdrift och döptes efter det grevskap i England där den föddes.

1976 modifierades blocket och toppen för att passa i framhjulsdrivna Fiestan. Samtidigt döptes motorn om till

Valencia, efter staden i Spanien där den byggdes. Sista modifiering gjordes 1995, till fjärde generationen av Fiesta. Denna gång döptes motorn till Endura-E och förändringarna gick mest ut på att få en mjukare och vibrationsfriare gång. Samma motor driver lilla Ford Ka.