Audis nya lill-jeep är här

Q5 visar framhjulen

Foto: Benjamin Ekroth
MOTOR

Vi skriver ständigt om det nya heta segmentet med små stadsjeepar.

För de stora, bränsletörstiga suvarnas tid är förbi. Därför lanseras nu mindre, och inte fullt så törstiga, jeepar. En av dem är Audi Q5.

Nya Volvo XC60 har Robert Collin redan testat två gånger. Dyr men säker och komfortabel. Huvudmotståndaren denna jul är Audi Q5 som lanseras just nu.

Audi lät en grupp journalister provköra Q5 under tuffa novemberförhållanden på flygraka och i ett grustag. Allt för att visa hur antisladdsystemet fungerar, hur HDC tryggt för dig nerför backen och hur hjälpfunktionen för start i backe är bra att ha när det går uppför.

Klarar en halvmeter vatten

Audi är stolta över klättringsförmågan, och visst klarar lilljeepen terrängen alldeles utmärkt. Det går också att vada i upp till en halvmeter vatten. Jag undrar hur många som verkligen kommer att utnyttja de här funktionerna, men det är i alla fall viktigt för imagen att de rätta terrängegenskaperna finns. Minsta tillgängliga profil på däcken är för övrigt 18 tum, vilket lämpar sig mer för stads- och landsvägskörning.

Under provkörningen fanns de båda dieselmotorerna att köra. Fyrcylindriga 2,0 TDI och sexcylindriga 3,0 TDI på 170 hk. respektive 240 hk. Spontant kändes den mer framtunga 3,0:an klassiskt Audi-understyrd. Upplevelsen var mer av Autobahn-lokomotiv som gjord för att köra fort rakt fram. 2,0-motorn var mer lätthanterlig och körglad jämfört med "storebror". Men i terrängen tar sig Q5 fram lika bra, oavsett motoralternativ.

Lånar drag från Q7

Q5 smälter in fint i Audi-familjen, med egenskaper och utseende. Dragen från stora Q7 och mellanklassaren A4 (som Q5 delar bottenplatta med) är tydliga. Q5 är fortfarande inte någon liten bil. 4,63 meter lång, 1,88 meter bred och en tjänstevikt på runt 1 850 kilo (2,0 TDI.) På landsvägen rullar jeepen stadigt och Audi-tryggt. Inte minst med 3,0-dieseln. Men med mer betoning på avkoppling än sportighet.

Konkurrensen med nya lyxiga Mercedes GLK, nya Volvo XC60 och den snäppet äldre BMW X3 kommer att bli stenhård. Samtliga suvar, och några till, kommer vi att testa under vårt årliga vintertest. Den 23 december kan du läsa i Aftonbladet Bil hur det tuffa testet gick.