Alla ”experter” ljuger om dubbdäcken

Målet: att alla ska köra odubbat

MOTOR

Nu ljugs det ogenerat. Med olika agendor. Men med ett mål: Att lura oss att köpa vinterdäck utan dubb. Dubbdäcken påstås innebära dödsfara - trots att det ju är däcken utan dubb som är farliga. För att de har så dåligt grepp på is.

• Vägverket vill att vi kör på dubblöst för att skona asfalten. Så att underhållskostnaden för vägslitage minskar.

• De multinationella däcktillverkarna vill att vi kör dubblöst, så de slipper kostnaden att utveckla speciella däck bara för Norden.

• Politiker och miljötjänstemän i Stockholm, Uppsala och en del andra kommuner vill minska antalet dubbdäck, på sikt helst förbjuda dem, och stöder sig (lögnaktigt och/eller okunnigt) mot forskning och sina egna mätstationer för partiklar och hävdar att dubbdäcken dödar.

• Forskare på VTI i Linköping menar att dubbpartiklarna är farliga. Vems är den dolda agendan på den statligt finansierade forskningsinstitutionen?

• Och det som satte igång allting, forskning vid Umeå Universtitetssjukhus om partiklarnas effekt på hälsan, har misstolkats och förvrängts för att passa in i lobbyarbetet mot dubbarna.

Det började för snart tio år sedan med Thomas Sandströms banbrytande forskning om pyttesmå partiklar.

Det handlade om hur de extremt små partiklar som vi andas in kan tränga genom slemhinnorna i lungorna och vidare in i blodomloppet.

Andra partiklar, bara aningen större, andas vi också in men de stannar i lungorna och ställer till skada där.

Enligt Thomas Sandström kommer de flesta partiklarna svävande in över Sverige från Central- och Östeuropa och England.

Runt 5 300 personer beräknas dö upp till ett år i förtid på grund av partiklar varje år i Sverige. Omkring 3 500 på grund av partiklar som kommer långväga och 1 800 på grund av lokala partiklar.

Vedeldning är en viktig källa till lokala partiklar är enligt Umeå universtitets forskning medan man inte nämner dubbpartiklarna med ett ord.

Men i vulgärpropagandan kommer alla partiklarna från dubbdäck!

Plötsligt påstod miljökontoret i Uppsala att 70 personer dödas varje år i kommunen sen de andats in partiklar som dubbdäcken slitit upp från asfalten.

Och Stockholm hakade på. Miljökontoret ville helst förbjuda dubbdäck helt. Men det gick inte, enligt lagen (tack och lov!). Men då ville man åtminstone fördyra användningen genom högre p-avgifter eller infartstullar eller vad som helst (de här åtgärderna utreds för fullt just nu).

Och förra veckan skickade däckjätten Continental (som äger Gislaved) ut ett pressmeddelande där man kunde berätta att allt fler svenskar väljer dubblöst, framförallt av miljöskäl.

Precis som alla andra ljuger Conti ogenerat.

”Miljödebatten har snabbt fått genomslag. Allt fler väljer dubbfria vinterdäck för att det minskar bensinförbrukningen och buller, och dessutom bidrar till mindre dammpartiklar i luften, säger Mattias Palmgren, produktchef på däcktillverkaren Continental.”

Tre påståenden av vilka ett är en ren lögn, ett är på gränsen och bara ett stämmer. • Ja, dubblöst bullrar mindre. • Nej, dubblöst är inte mer lättrullat. • Nja, det där med partiklarna är omtvistat.

En alldeles ny undersökning från SMHI stämmer väl in med den ursprungliga forskningen från Umeå. Visst, dubbarna river upp en del partiklar, men 1. dubbpartiklarna är näst intill försumbara i jämförelse med alla andra partiklar som redan finns i luften och 2. de partiklar som dubbarna river upp är så stora att de knappast påverkar hälsan.

För enligt forskarna är det de extremt små, så kallade PM2,5-partiklarna som är farliga för hälsan. De förhållandevis stora PM10-partiklarna från dubbdäcken är dels så tunga så att de snabbt hamnar på marken, dels så stora att de inte gör någon större skada om vi ändå råkar andas in dem.

Men nu är dubbdebatten igång. Och lögnerna är svåra att stoppa. De repeteras som ett mantra av okunniga journalister nästan dagligen nu under hösten.

Och till slut är det ju sanning...

I slutet av 1600-talet brände vi kvinnor på bål och påstod att de var häxor. På det upplysta 2000-talet vill mörkermännen förbjuda dubbdäck på samma lösa grunder.

Kvinnorna var ett hot mot männens makt. Men vem hotas av dubbarna?