Nya Volvo S60 – äkta svensk lyx

Utmanar Audi och BMW med kristall från Orrefors

1 av 4
MOTOR

Ny design, ny snål teknik och ännu säkrare krockegenskaper kännetecknar nya S60 som kommer om två år.

Men redan i januari visar Volvo S60 Concept. Med gnistrande läcker mittkonsol i kristall.

Krisen och nerdragningarna hos Volvo märks i skrivande stund inte på de avdelningar som arbetar med framtidens modeller. Tvärt om är det extra bråda tider, nu när Volvo gör allt för att komma ikapp ledande BMW och Audi.

BMW när det gäller snål teknik, Audi när det handlar om formgivning och lyxkänsla.

Lyx – på svenskt vis

Men det ska vara lyx på svenskt vis. Det skandinaviska betonas mer än någonsin. Det är sparsmakat, med rena former (utan påklistrade krusiduller som på senaste V70).

Och vad är svenskare än allt annat? Jo, den småländska kristallen.

Därför har nye designchefen, Steve Mattin, bett glasbruket Orrefors om hjälp med en mittkonsol i renaste kristall.

– Den liknar ett vattenfall och sträcker sig genom hela bilen, säger Mattin.

Utvändigt är konceptbilen mycket lik den produktionsbil som kommer om knappt två år men interiören har showbilens

alla kännetecken.

En mittkonsol i kristall, som kanske väger uppåt 50 kilo, är förstås otänkbar i en riktig bil. Den väger för mycket och känns inte helt rätt i krocksammanhang.

Volvo jobbar ju på framtida bilar där ingen ska behöva dödas i en olycka och S60 är ytterligare ett steg på vägen.

För Steve Mattin är S60 en utmaning på liv och död. För Volvo. För Västsverige. Och även för honom själv.

Nya mjukare former

Nya S60 behåller mycket av Volvos nuvarande formspråk, men alla linjer är uppmjukade, böljande och enligt Mattin: Mindre boxiga.

Han visade upp sina visioner om ny Volvodesign för en grupp journalister redan förra året och nu är det dags att förverkliga de nya formerna.

Redan i dag är S60 en kupé-liknande fyrdörrarsbil med ett relativt trångt baksäte. Och så blir även nykomlingen.

S60 har aldrig blivit någon succé hemma i Sverige, och många svenska bilförståsig-påare trodde länge att modellen skulle läggas ner. Trots att den i verkligheten i flera år var Volvos bäst säljande modell ute i världen.

20 procent snålare

Nya S60 blir också först med helt nya direktinsprutade bensinmotorer som ska sänka förbrukningen med 20 procent jämfört med i dag.

Den nya bilen har även så kallad start-stopp-teknik som stänger av motorn när man stannar i köer eller vid rödljus.

Snål som de bästa, men säkrare att krocka i. Visst låter det som ett koncept för framtiden.