Box-upproret från Korea

Robert Collin är förtjust i kaxiga Kia Soul

Lägg märke till hur lågt man sitter bak. Plats för hög hatt, men ingen sikt åt något håll.
Lägg märke till hur lågt man sitter bak. Plats för hög hatt, men ingen sikt åt något håll.
MOTOR

GWANGJU, KOREA. Kia Soul är till 90 procent influerad av Toyota Scion. Plus fem procent Mini, en doft av Saabs konceptbilar och några procent lånade reklamfloskler.

Resultatet kan inte bli annat än bra. Och Soul är Kias bästa bil hittills.

Koreanerna är kopiornas mästare. De är duktigare än japanerna, som ju kommit så långt att de börjat göra bättre själva. Och duktigare än kineserna, som än så länge bara kan kopiera ytan.

Senaste kopian heter Soul och är Kias bästa bil hittills.

Formgivningen är nära på en fullträff med kaxigt utseende utan att det förstört innerutrymmen, snettbakåtsikten eller användarvänligheten.

Tydliga lån från Saab

Profilen är mest karaktäristisk med tydliga lån från Saabs konceptbilar, titta bland annat på den välvda vindrutan med sina dolda vindrutestolpar men även den sluttande taklinjen och de skarpt markerade sidorutorna är ogenerade lån från Trollhättan.

Själva konceptet däremot är helt och hållet Scion, Toyotas amerikanska ungdomsmärke som blivit en gigantisk succé i USA.

Precis som Scion är Soul fyrkantigt funktionell och snarare fulsnygg än vacker.

Och precis som Scion erbjuder Kia mängder av möjligheter att göra sin bil ”personlig”.