Riktigt snålt, Volvo

Nya V50 Drive drar förbluffande lite – utan high tech

trygg – men inte tråkig Förutom att den är snål är V50 Drive säker och bra att köra – men den är dyr att köpa.
Foto: Foto: PETER WIXTRÖM
trygg – men inte tråkig Förutom att den är snål är V50 Drive säker och bra att köra – men den är dyr att köpa.
MOTOR

En Volvo som är snålast i klassen – inte bara i reklamen.

Vem hade gissat det?

Nya miljöbilen V50 Drive är Sveriges bidrag till minskade utsläpp av koldioxid i trafiken.

”Volvo bygger fel bilar. De är för stora och törstiga.”

Så har det låtit i debatten de senaste veckorna.

Men Volvo har just börjat sälja tre modeller som är allra snålast i klassen: S40, V50 och C30 – med tillnamnet Drive. Det vilket ska uttalas ”drajv i” och betyder ungefär ”kör ekologiskt”.

Volvo påstår i reklamen att V50 Drive ska dra 0,45 liter/mil vid blandad körning. Och i motsats till många andra tillverkare som anger rena fantasisiffror ligger Volvos uppgift mycket nära verkligheten.

Aftonbladet har som första tidning gjort ett riktigt långtest med V50 Drive – och förbrukningen är förbluffande låg.

Att komma ner till 0,39 liter milen på landsväg är inga problem.

Ingen sväljer mindre

Den som inte är rädd för polisen gör av med 0,49 liter milen på motorväg och landsväg (medelhastighet vid testkörningen var 91 km/tim under 104 mil) och den som kör som en biltjuv, och vill vara först iväg från varje rödljus, kan få upp förbrukningen till 0,53.

Det är riktigt snålt.

Flera tillverkare ligger nära Volvo när det gäller angiven förbrukning, ingen ligger under och ingen är tillnärmelsevis lika snål vid verklig körning.

Hur gick det till att gå från utskälld koldioxidbov till klimatföredöme?

Mindre luftmotstånd

Arbetet började redan för två år sedan när Volvo avsatte 11 miljarder kronor för att få ner förbrukningen i alla sina modeller. Man har jobbat med allt från luftmotståndet till oljan i växellådan.

Bilarna sänktes en centimeter, fick nya fälgar med mindre luftmotstånd och nya däck med mindre rullmotstånd. Och grillen täpptes igen, också det för att förbättra aerodynamiken.

Bara fintrimning

Utväxlingen på de högsta växlarna förändrades så att motorn går på lägre varv och en liten pil i instrumenten talar om ifall föraren glömt bort att växla upp.

Det handlar inte om senaste high tech, motorn stannar inte vid rödljus och batterierna laddas inte när man bromsar. Det handlar bara om fintrimning i varenda detalj och det räckte för att minska förbrukningen med hela tio procent.

FAKTA

Äga

Inte billig att köpa, men supersnål förbrukning. Miljöbilsstatusen ger dessutom 10 000 kronor i rabatt, fri parkering i vissa kommuner och lägre förmånsvärde.

Köra

Trygg utan att bli tråkig. Fin styrning och bra balans i chassit.

Komfort

Mycket bra fjädring trots chassisänkningen, men aningen stötigare än vanliga V50. Lågt buller,

fina stolar, bra värme och ventilation.

Säkerhet

Förmodligen säkrast i klassen.

Volvo V50 Drive

Pris: 231 900 kronor.

Motor: 4-cyl diesel, 1,6 liter, 109 hk vid 4 000 varv/minut, Vridmoment 240 Nm vid 1 750 varv/min.

Förbrukning under Aftonbladets test: 0,49 liter/mil.

Angiven förbrukning: 0,45 liter/mil (blandad körning).

CO2-utsläpp: 118 g/km.

Acceleration 0-100 km/tim: 11,5 sek.

Toppfart: 190 km/tim.