In-Tak Kim: Hybrid är framtiden! Hyuk Kang: Nej, bränslecell!

1 av 2
MOTOR

Kia har redan 10 000 hybrider på rull i Korea. Det är lilla Rio som fått en elmotor kopplad till bensinmotorn, användarna är myndigheter och kommuner, och tekniken är en gammal bekant.

– Jag vill helst inte uttrycka det just så, men, hmm, jo tekniken är kopierad rakt av från Honda Civic, säger ingenjör In-Tak Kim.

– Men 2011 börjar vi leverera hybrider med egenutvecklad teknik. Den är en blandning av Toyota Prius och Honda Civic. Men bättre. Vi blir mer bränsleeffektiva än Civic men billigare än Prius.

Ceed Hybrid ska säljas även i Sverige men Korea och USA blir de största hybrid-marknaderna (fast de får

köra ”Ceed sedan”, det vill säga nya Cerato)

Laddhybrider, så kallade Plug-in, kommer senare. Kia väntar som alla andra på att batteritekniken ska utvecklas.

– Kanske om fem år, eller lite till, säger In-Tak Kim (som inte är släkt med den nordkoreanske ledaren. Namnet Kim är Koreas svar på Svensson). Hur GM ska få ut sin laddhybrid Volt redan 2010 går över ingenjör Kims förstånd.

– De har ju inte heller några batterier.

– Men på sikt kommer laddhybriderna att dominera.

– Vätgas och bränslecell? Nej, knappast. Det är dyrt och blir svårt bland annat med infrastrukturen.

– Bränslecellen är definitivt framtiden, säger ingenjör Hyuk Kang och visar stolt upp stadsjeepen Sportage med vätgasmatad bränslecell och elmotor.

Vätgasen finns i en trycktank, när vätgasen passerar bränslecellen bildas elektricitet (och vatten som kommer ut i avgasröret).

Elen driver en elmotor och bilen går ljudlöst – som en ”vanlig” el-bil.

Hyuk Kang hävdar att vätgasbilen startar ögonblickligen, inte med tjugo minuters fördröjning, så som tekniken såg ut för ett par år sedan.

Acceleration och körbarhet liknar en bil med vanlig, om än aningen klen förbränningsmotor. Men så är också den vanliga Sportagens stålkonstruktion ersatt av aluminium och andra lättviktsmaterialför att kompensera för den ringa motorkraften.

Räckvidden på en vätgastank är 40 mil och toppfarten 152 km/tim.

När kommer vätgasbilen? Här svävar Hyuk Kang på målet.

– Om tio år? Knappast i någon större produktion. Om tjugo? Ja, säkert.