”Om tio år är vi säkrare än Volvo”

Radarparet Kia/Hyundai satsar stenhårt på utveckling

1 av 5
Kia och Hyundai har Asiens största vindtunnel. Den är stor.
MOTOR

Från konkursens rand för 20 år sedan har Kia gått till ett välmående och toppmodernt bilföretag. Och det tack vare

Hyundai som köpte upp och räddade konkursboet.

Kia är äldre som biltillverkare än Hyundai, men hade inte den gigantiska industrikoncernen i ryggen. Hyundai är en bjässe i Korea med all tänkbar industri, fastigheter och finansbolag.

Fortfarande för 20 år sedan var bilmodellerna till stora delar licenstillverkade från Mitsubishi.

Det dröjde ända till 1991 innan Kia och Hyundai byggde sin första motor. Den sitter fortfarande i Kia Rio och en utvecklad version i nya Soul. Men den motorn är på väg ut och ska ersättas av en snålare.

Än så länge sitter det Mitsubishi-motorer i koreanska lastbilar och bussar, men även där utvecklar Kia/Hyundai egna motorer.

Men trots allt, fortfarande är mycket teknik i bilarna, om inte rena kopior, så i alla fall hyggliga plagiat.

Men företagen utvecklas obegripligt snabbt. Och knappar in på de europeiska och japanska tillverkarnas försprång.

I Hyundais och Kias gemensamma utvecklingsavdelning i Namyang utanför Seoul arbetar 8 000 personer på att göra de koreanska bilarna bättre än förebilderna som man fortfarande jämför sig med.

Asiens största vindtunnel

Där finns Asiens största vindtunnel. En krockbana som i varje fall för ett otränat öga liknar den hos Volvo i Göteborg (”Om tio år är vi säkrare än Volvo”, säger krockingenjören Woon-Jin Park, 31 år, och full av självkänsla och framtidstro) och en motoravdelning som jobbar stenhårt med att få ner förbrukning och CO2.

Nu byggs egna bensin- och dieselmotorer, olika för olika marknader med en V8 på 350 hk speciellt för USA och hemmamarknaden (i limousinerna

Equis och Hyundai Genesis) och nya snåla fyror för resten av världen. Ja, nu säljer Kia motorer till Mitsubishi (nya Lancer) och till Chrysler (Caliber).

Kia var för övrigt en av de första biltillverkarna som köpte en ”chassidynamometer”, alltså en testutrustning för att kolla hur motorerna fungerar i färdiga bilar, från Rototest i Salem utanför Stockholm. Men den får vi inte se. Och ingenting får vi fotografera. Allt är hemligt. Och man kan förstå värdarna. Området bokstavligen dräller av mer eller mindre kamouflerade nya modeller. Nya Kia Sorento som kommer nästa år och en mängd andra bilar i varierande storlek.

Kia bygger 1,3 miljoner bilar per år. 2010 ska antalet bilar vara det dubbla. När andra biltillverkare drar ner och stänger fabriker så ökar koreanerna takten.

– Vi tror att vi har rätt bilar, säger man på Kia.

Femte största biltillverkaren

Redan i dag har Hyundai/Kia klättrat upp till plats fem bland världens biltillverkare. Plats fyra och tre ligger inte långt bort.

Kia har kommit med åtta nya modeller sedan 2006. Och det utan allt för mycket barnsjukdomar.

Vid millenieskiftet låg Kia i botten i kvalitetsinstitutet JD Powers undersökningar. Nu ligger de koreanska bilarna i topp.

– Men ”Premium”, nej det ska vi inte bli, säger Kia. Vi ska vara Value for money. Mycket bil för pengarna.