Säkert, Volvo

Aftonbladets Robert Collin känner på nya S60 och avslöjar en världsnyhet

Kolla, nya s60 Aftonbladet Robert Collin har följt bygget av nya S60 på nära håll. Han har sett hur bilen tagit form i modellverkstaden på Hisingen.
Foto: Foto: LENNART PETTERSSON
Kolla, nya s60 Aftonbladet Robert Collin har följt bygget av nya S60 på nära håll. Han har sett hur bilen tagit form i modellverkstaden på Hisingen.
MOTOR

GÖTEBORG. Nästa Volvo blir snyggare, säkrare och snålare.

Aftonbladet har följt arbetet med nya S60 – och kan avslöja en riktig Volvonyhet: Om två år kommer en helt ny kombi: V60.

Det Ser bra ut Stabilt, rent och tidlöst med fina proportioner.
Det Ser bra ut Stabilt, rent och tidlöst med fina proportioner.

Konceptbilen av S60 ska visas på bilsalongen i Detroit i januari och blev klar förra veckan, i allra sista stund för att hinna skeppas över Atlanten.

Aftonbladet fick en unik möjlighet att följa bygget.

Vi har tittat på skisser tillsammans med formgivarna, diskuterat materialval och försökt hålla oss ur vägen när bilen tagit form i modellverkstaden på Hisingen.

Skandinaviskt

S60 är första bilen som nye designchefen Steve Mattin satt sin prägel på från första början.

Skuldran längs bilsidan är inte rak längre, utan vågformad och med tydliga hjulhus. Fronten ser fartigare ut och bakdelen har tydliga drag av den senaste modellen från Jaguar.

Men det viktiga är att det ser skandinaviskt ut. Rent och utan krusiduller.

Samma sak invändigt där den fräcka och ursvenska mittkonsolen i kristall, från Orrefors glasbruk, dominerar.

Utvändigt är det inte mycket som skiljer konceptbilen från den nya S60 som rullar ut från Torslandafabriken om drygt ett år. Invändigt är det djärvare med design som kanske kommer om fem-sex år.

S60 blir omkring 20 procent snålare än dagens modeller. Dels kommer en helt ny direktinsprutad bensinmotor på 180 hk, dels nya femcylindriga dieslar från Skövde, den starkaste på 205 hk.

Under halvlitern

Med 180-hästarsmotorn ska S60 klara dagens miljöbilsgräns på 120 gram koldioxid per kilometer. Det betyder en bensinförbrukning på under halvlitern.

S60 får också ett system med laser och radar som känner igen en människa – och bromsar bilen automatiskt om en fotgängare går ut framför den. Detta system, utvecklat i Göteborg, är Volvo först med.

Ett halvår efter S60 kommer kombin V60 som fyller upp tomrummet mellan V50 och V70. En helt ny bil för Volvo.

FAKTA

Plus-regn över nya S60

Design

Det ser riktigt bra ut. Stabilt, rent och tidlöst med fina proportioner.

Nytänkande

En klassisk sedan med drag av sportig kupé. Jo, det är helt rätt i tiden men jag saknar det visionära och nydanande.

Miljö

20 procent snålare än i dag, både med bensin- och dieselmotor. Motorerna får premiär redan i vår i S80 som får en försiktig omgörning.

Säkerhet

S60 blir utan tvivel världens säkraste bil i sin storleksklass, inte bara att krocka i utan också för att undvika en olycka. Redan i dag kan en Volvo tvärnita automatiskt för en stillastående bil, nya S60 kan dessutom bromsa automatiskt för en fotgängare.

Efter nya S60 kommer V60

Januari 2009: Volvo S60 Concept visas på bilsalongen i Detroit.

Mars 2009: de nya 20 procent snålare bensin- och dieselmotorerna introduceras i Volvo S80 och senare i de andra Volvomodellerna.

Februari 2010: den produktionsfärdiga S60 visas på bilsalongen i Genève.Försäljningen börjar till sommaren.

September 2010: den helt nya Volvokombin V60 visas på bilsalongen i Paris. Försäljningen börjar före nyår.