Billigt, litet och utskällt – gott slut 2008!

Snart är det nytt år och nya reportage

MOTOR

Ytterligare ett bilår läggs om en vecka till handlingarna. Ett av de tuffaste hittills.

I USA skakar jättarna GM och Ford (i skrivande stund, när du läser detta kanske någon av dem till och med gått omkull) och här hemma tvingas såväl Saab som Volvo till uppsägningar.

Finanskrisen har varit skoningslös. Och kanske börjar det också att synas i bilhallarna. De ultrabilliga bilarna blir allt fler. Gänget under 100 000 kronor växer snabbt. Men är det bara av godo, som näringslivsministern gärna vill få billiga, snåla, små bilar att se ut som?

Icke, säger jag. Säkerheten, som vi svenskar hållit högt i alla år, är under attack. I nya numret testar vi tre av Sveriges allra billigaste bilar, och alla tre lämnar stora frågetecken när det gäller säkerhet – och då inte bara för att två är pyttesmå.

På tal om pyttesmå – Toyotas nya supermini IQ charmade brallorna av Collin när de möttes för en têt-à-têt i Milano.

Vi testar också sju mellanstora stadsjeepar, den mest utskällda av bilklasser. Vi gör det i vårt traditionella vintertest i Norråker, på gränsen till Lappland. Men redan när vi klev ut på våra farstutrappor i Stockholmsområdet var världen vit, sedan fortsatte det. På sitt sätt blev det faktiskt det tuffaste vintertestet vi gjort. Garanterat utslagsgivande. Det här är också det första stora testet för Volvos nya, mindre stadsjeep XC60 på svensk mark.

När vi nu går på julledighet ser vi tillbaka på nådens år 2008, men också på inte mindre än 89 tester på 11 nummer, ett snittbetyg på drygt 3,6 (ingen kris där inte) och blickar fram mot ett spännande 2009.

Jag hoppas vi syns igen den 27:e januari, då vi är tillbaka – och startar med en Ferrari, vad sägs om det som nyårsraket?

God jul och ett

Gott nytt bilår!

FAKTA

Redaktör