Volvos hemliga arbete med S60

Robert Collin följde det intensiva arbetet med nya bilen

1 av 12 | Foto: Lennart Pettersson (samtliga bilder)
Volvo S60 Concept
MOTOR

Volvo S60 Concept blir ljuset i mörkret på bilsalongen i Detroit. Aftonbladet fick en unik möjlighet att följa bygget, från de första diskussionerna och skisserna till färdig drömbil.

Under det läckra skalet finns en ny snål bensinmotor och helt ny teknik som kan förhindra fotgängarolyckor.

Det såg spännande ut redan på Steve Mattins första skisser i våras. Inte alls så böljande och organiskt som det formspråk han visade upp för en grupp journalister för snart två år sedan.

Skönt, för det var lite i vildaste laget för att stämma med Volvo-andan. Och kanske för kortlivat.

Nu är linjerna nertonade och betydligt mer Volvo-lika och eleganta.

Det viktiga, enligt Mattin, är att det fyrkantiga, boxiga, är borta.

Och det är det.

Bilen är stilig. Sparsmakad, tidlös, ser snabb ut.

Jaguar- och Audi-inspirerad

Att han sneglat mot Audi, och Jaguar spelar ingen roll. Det här är en Volvo! Den typiska midjan finns kvar, grillen med sitt stora järnmärke är bekant från XC60, bakljusen har de senaste årens Volvoform och helheten är trots allt det nya mycket lik nuvarande S60 som kom år 2000.

Den stora skillnaden är att den raka midjelinjen ersatts av en ”dubbel vågrörelse” med markerade hjulhus.

Vågen gör att bilen ser nättare ut, mer dynamisk, för att använda ett slitet bildesign-ord.

S60 blev aldrig någon storsäljare i Sverige, men var före XC90 Volvos bästsäljare i världen, även om ingen här hemma förstod det.

”För trång i baksätet”, skrev vi svenska biljournalister, men tiden gav S60 rätt. Nu kommer den ena tillverkaren efter den andra med fyrdörrarsbilar av kupémodell.

Konceptbaksätet trängre

Konceptbilen är fyra centimeter längre men hela åtta cm bredare och fem cm lägre än dagens S60.

Det ger rätt proportioner på en konceptbil men det trånga baksätet i nuvarande S60 är förstås ännu trängre i konceptbilen. 175 cm människa går in, men slår lätt i taket.

Den eleganta bakstolpen är inte heller riktigt praktisk, bakluckeöppningen räcker för att få in en fullpackad Konsum-kasse, men inte mer.

Men nu handlar det ju inte om produktionsbilen. Den S60 som ska börja byggas i slutet av nästa år blir lite smalare och får minst fem cm högre i tak bak, och bakluckan öppnar betydligt bättre.

Men formerna finns där. Fronten med drag av XC60 och Volvos nya snedställda ”DNA-ljus” på varsin sida om den trapets-formade grillen och de långt utdragna strålkastarna.

Äkta svensk form

Midjan som sviktar ner på mitten och bakdelen som tankarna till nya Jaguar XF.

Det är rena klara former, utan påklistrade krusiduller. Svensk formgivning på riktigt.

Utvändigt kommer vi att känna igen produktionsbilen. Men invändigt har designavdelningen tagit sig större friheter. Här handlar det om vad som kan komma om ytterligare fyra, fem år. Om Volvo vågar.

Det är lika nordiskt svalt och avskalat som utanpå, men mer futuristiskt. Inspirerat av svenskt möbel- och glashantverk.

Den svävande mittkonsolen är grym! Tillverkad i glas hos Orrefors och så totalt oväntad.

Konsolen börjar egentligen med en antydan uppe vid taket, som fäste till backspegeln, fortsätter som den svävande mittkonsol vi vant oss med och fortsätter ända bak i kupén, där baksätet är tvåsitstigt.

Glaskonsol på 15 kilo

Det ser riktigt spännande ut, men är förstås ingenting för serieproduktion. Glasbiten väger säkert 15 kilo och krockegenskaperna skulle inte få godkänt i Euro Ncap.

Glastemat går igen i spakarna på rattstången och runt en del reglage. Riktigt, riktigt läckert!

Sätena i ljust skinn är extra tunna, för att inte stjäla så mycket utrymme, armstöden är integrerade i sätena, så att de alltid är på rätt plats, och utsidans våglinje finns faktiskt även invändigt.

– Det är inte vanligt att utvändig och invändig formgivning stämmer överens, säger inredningsdesignern Lars Falk som kom till Volvo från Saab 2005.

En konceptbil ska helst inte ha någon dörrstolpe som förstör bilderna på interiören. Många tillverkare väljer att sätta dit en ”självmordsdörr” bak, en som öppnar i fel ända. Men det duger inte hos säkra Volvo. Så bakdörren har en speciell konstruktion med ett enda gångjärn som öppnar dörren i en rörelse utåt–bakåt.

Konceptbilen är Volvos mest påkostade och välbyggda någonsin och detaljerna i allt från strålkastarna till reglagen inne ser produktionsfärdiga ut. Och i motsats till de flesta biltillverkare bygger Volvo konceptbilen i sin egen verkstad. Det är där och på designavdelningen vi följt arbetet.

Aftonbladet har hängt över ryggen på bilbyggarna när de skruvat ihop och skruvat isär, kopplat elektronik, passat in delar, skrubbat knogarna och bitit ihop. För att sen andas ut med ett brett leende när allting stämmer.

Det har varit tidiga morgnar och sena kvällar, för som vanligt

var tidsschemat lite väl optimistiskt.

Supersnål – på pappret

Konceptbilen är byggd på chassit från en XC60 och är fullt körbar, men det som döljer sig under plåten är inte riktigt det som Volvo påstår. Som vanligt alltså när det gäller konceptbilar.

Den supersnåla direktinsprutade bensinmotorn till exempel finns ju inte än. Den får premiär i de stora Volvo-modellerna nästa år och kallas (än så länge) GTDI.

Vi får se om den får ett mindre tungvrickande namn när den lanseras.

Det kommer två olika GTDI-motorer, båda är 4-cylindriga och den som ”sitter i” konceptbilen är på 1,6 liter och 180 hk. Den är 20 procent snålare än motsvarande femcylindriga Skövdemotor.

Nästa år kommer två nya femcylindriga dieselar från Skövde. Den som ersätter dagens D5 på 180 hk får 205 hk, trots att den blir 20 procent snålare. Även 2,4D på 163 hk ersätts och får runt 175 hk, exakt effekt är inte bestämd ännu.

Betydligt snålare än i dag alltså. S60 med 180-hästaren kommer ner under magiska 120-gramsgränsen med bensinförbrukning på 0,45 liter milen.

Håller koll på fotgängare

Snålt är viktigt i dag. Men lika viktigt för Volvo är att behålla tätplatsen när det gäller säkerhet och S60 blir först, tror man på Volvo, med ett system som bromsar bilen om det kliver ut en fotgängare.

Systemet arbetar med både laser och radar och känner igen en människas kroppsspråk.

Om bilen kör max 20 km/tim när systemet upptäcker fotgängaren framför bilen kan olyckan undvikas helt. Vid högre hastigheter bromsas bilen ner så att skadorna minskar.

Nya S60 får också en ny aktiv farthållare som hänger med i hastigheter ända ner till noll. Alltså även om bilen framför stannar. När trafiken kommer igång igen gasar nya S60 iväg automatiskt.

Den 11 januari drar Volvo täckelset av S60 Concept på bilsalongen i Detroit. Då är Aftonbladet på plats. För då ska vi berätta hur bilen tas emot i stora världen.