Jättegräl: Vilken bil är säkrast?

Toyota drar Volvo inför Marknadsdomstolen

1 av 3
MOTOR

”Volvo XC60 – världens säkraste bil”.

Så säger annonskampanjen.

– Fel, säger Toyota och går till Marknadsdomstolen.

– Rätt, menar Volvo och fortsätter annonsera.

Bråket började i somras när Toyota annonserade sin mellanklassmodell Avensis som ”Sveriges säkraste bil”.

Då surnade Volvo till, och Toyota stoppade kampanjen.

Så här var det: Försäkringsbolaget Folksam gör statistik på säkra och farliga bilar. Och senast var Toyota Avensis (årsmodell 2003) säkrast.

Inkorrekt statistik

Men även om Folksams statistik är bra, så är den inte alldeles korrekt. För underlaget har brister.

De bilar som försäkras hos Folksam redan när de är nya är med i skadestatistiken direkt, medan andra bilar knappt syns förrän efter fyra, fem år eller längre.

Toyota har sin vagnskadeförsäkring hos Folksam, och är alltså med direkt. Medan Volvo har sin hos Volvia (som ägs av If) och alla nya Volvobilar blir kvar där i minst tre år, ofta i fem.

Sen är det upp till ägaren att byta till vilket bolag som helst. Ibland till Folksam. Och först då börjar alltså Volvobilarna märkas i Folksams till synes oantastliga statistik.

Inte bäst i verkligheten

Euro Ncap är en annan krockundersökning som sällan kritiseras.

För några år sedan fick mellanklassbilen Renault Laguna det dittills bästa resultatet i Euro Ncaps krocktest. Annonserna lät inte vänta på sig: ”Renault Laguna - Europas säkraste bil”.

Men bilen var ju bara bäst i Euro Ncaps krocktest. Inte i verkligheten, som ju rymmer många fler olyckstyper än de tre förbestämda krockarna i testlabbet.

Till exempel pisksnärtskada, som står för 75 procent av alla personskador, och som kommit med i Euro Ncaps tester först i år. Flera ”säkra” bilar rasar i tabellen när pisksnärtskadorna vägs in.

Folksam är på sätt och vis bättre, för nu handlar det om verkliga olyckor. Men – bara om bilen är försäkrad i Folksam.

”Det finns säkrare bilar än Volvo XC60” skriver Toyota i sin stämningsansökan till Marknadsdomstolen.

– Dessutom vill vi ha prövat om en tillverkare kan göra ett sådant påstående som Volvo utan att luta sig mot någon undersökning, säger Bengt Dalström, informationschef på Toyota.