Citroën gör en retroflört

Paddan återuppstår i ny tappning

1 av 3
MOTOR

En helt ny serie DS-bilar ska göra märket premium.

Ingen ny ”Padda”, men väl en Mini-utmanare.

Många känner till den så kallade Paddan, Citroëns modell DS som idag är en riktigt klassiker. Nu tar fransmännen upp DS-tråden igen, men det handlar inte om att göra en retromodell av Paddan.

Istället tänker Citroën utmana premiummärkena med en ny produktlinje som bär det klassiska namnet. Först ut är konceptbilen DS3, en bil misstänkt lik Mini och det är givetvis ingen slump.

Statushöjare

DS är det namn som starkast förknippas med Citroën, och när den klassiska DS-modellen såg världens ljus 1955 höjdes märkets status markant.

Tanken är nu att nya DS-bilarna, som ska bli tre till antalet, ska göra samma sak, cirka 55 år senare.

Efter DS3 som visas i Genève kommer DS4 och DS5 som ska nischa Citroën i premiumklassen. Den tänkta köparen är en person som eftersträvar körglädje, hög komfort och en elegant statusbil med design som sticker ut. De två senare behöver man nog knappast betvivla.

Kvalitet - men inte till överpris

DS-serien innebär att Citroën breddar sin bilflotta. Vad bilarna kommer att kosta är inte bestämt ännu, men priset blir högre än för Citroëns ordinarie modeller i C-serien. Samtidigt blir DS-bilarna inte lika dyra som konkurrenterna i premiumklassen.

– Vi tänker inte efterlikna de traditionella premiummärkena. Med DS riktar vi in oss på den som vill ha en statusbil, men den behöver inte kosta en förmögenhet, säger Citroëns produktchef Vincent Besson.

90-årig tradition

Att man valde att presentera första DS3-konceptet den 5 februari var naturligt eftersom det var grundaren André Citroëns födelsedag. Just i år är det dessutom 90 år sedan Citroën började sin serietillverkning av bilar.

Citroën kommer inte bara att lansera DS-modellerna under de närmaste åren. Totalt ska sex nya bilar lanseras på tre år, däribland en ny C3. Man poängterar också att när nya modeller lanseras ska de erbjuda påtaglig förnyelse. Det kommer inte bara att handla om kosmetika.

FAKTA

Kuriosa om Citroën DS - originalet

Citroën DS ingår i raden av klassiska kultbilar. När DS lanserades 1955 slog den världen med häpnad genom banbrytande design och många tekniska innovationer.

Utseendemässigt gjorde den långa, framskjutande motorhuven och de runda formerna att bilen fick smeknamnet "Paddan" i Sverige.

I Frankrike kallades bilen för "Gudinnan" tack vare att uttalet av DS – Déesse – betyder just gudinna.

Tekniska nymodigheter var gashydraulisk fjädring, adaptiva strålkastare som följde rattens rörelser, servostyrning, elektronisk direktinsprutning, halvautomatisk växellåda och en ratt med bara en ratteker.

Modellen var i produktion fram till 1975. 1,45 miljoner bilar tillverkades under modellens tjugo år långa liv. Merparten tillverkades i fabriken vid Quai de Javel i Paris.

Bilen gjorde att Citroëns status höjdes avsevärt, jämfört med tidigare modeller som 2CV och modellen som DS ersatte, Traction Avant.

Citroën DS finns med i den nya frimärksserie med klassiska kultbilar som Posten i Sverige började sälja härom veckan.