Läsarna: Hjälp inte Saab

Majoriteten vill inte hjälpa biljätten – experten tycker tvärtom

MOTOR

En knapp majoritet av aftonbladet.se läsare tycker inte att staten ska hjälpa Saab.

Men experten tror att det vore ett misstag att lämna Saab vind för våg:

– Om man tycker det inte spelar så stor roll har man helt missuppfattat vad aktiebolaget Sverige handlar om, säger Mikael Wickelgren, doktor i företagsekonomi på Handelshögskolan i Göteborg.

Saabs ägare, General Motors, GM, funderar på konkurs.

På tisdag klockan 23.00 presenteras beslutet – då kan allt vara över för det svenska bilmärket.

Frågan är om regeringen går med på att garantera ett lån till Saab på drygt fem miljarder kronor hos den Europeiska investeringsbanken. Säger den svenska regeringen nej riskerar bilproduktionen i Västsverige att bli ett minne blott.

Men ska regeringen hjälpa bilmärket?

Nej, säger läsarna

En knapp majoritet, 53 procent, av de nära 60 000 läsare som röstat på aftonbladet.se tycker inte att den svenska staten ska gå in med pengar i Saab.

"SAAB har inte varit livskraftigt de senaste 10 åren. Och det är inte första gången SAAB kostar skattepengar," skriver signaturen Rednrock.

En annan läsare tycker det vore vansinne av staten att satsa pengar på Saab:

"Det är mina pengar och många andras som regeringen ska ta ställning till. Det handlar om fem tusen miljoner kronor, det är mycket pengar att stoppa i fickan på någonting som inte är svenskt längre."

"Viktigt för Sverige"

Men Mikael Wickelgren, doktor i företagsekonomi på Handelshögskolan i Göteborg och expert på bilindustrin, säger att läget som Saab hamnat i är exceptionellt svårt.

– Sedan ett halvår tillbaka har marknaden vikit med nära en tredjedel. Det är omständigheter som inget företag i världen kan hantera.

Han tycker att det vore ett misstag av staten att inte hjälpa.

– Det här är ett företag som jobbar med avancerad teknologi som är väldigt viktig för Sverige. Många kanske undrar var pengarna tar vägen eftersom det är ett amerikanskt företag, men det förtar ju inte det faktum att produktionen faktiskt äger rum i Sverige. Vad ska Sverige syssla med annars, säger han.

Wickelgren säger att det vore tråkigt att se Sverige gå samma väg som länder som Italien och Spanien där man avindustrialiserar allt mer och flyttar produktionen till lågkostnadsländer.

– Kvar blir, om man ska hårdra det, länder som är som stora Skansenanläggningar dit folk åker en vecka på sommaren.

– Det är lätt att rycka på axlarna åt fordonsindustrin men fordon är något det alltid kommer att finnas efterfrågan på och den industrin står för 15 procent av landets intäkter. Vad ska vi göra avkall på i stället? 15 procent av våra pensioner? undrar han.