Land Rover säger stopp och start

Nya Freelander dör vid varje rödljus och utsläppen minskar

MOTOR

Till våren kan du få stopp när som helst på din nya LandRover Freelander 2TD4_e.

Den har nämligen nytt start/stopp-system.

Sparar bränsle – och utsläpp.

Att LandRover Freelander är en bekväm och lagom stadsjeep har vi vetat länge.

Men vi har också känt till att den knappast tillhört de bästa när det gäller låga CO2-utsläpp. Lite för törstig och CO2-dryg har den visat sig vara.

Men det ska bli ändring på det.

Till våren kommer nämligen den självavstängande motorn. Men vi har redan provkört.

En märklig upplevelse.

Bilen dör alltså vid varje rödljus.

Det är varje gång en lika märklig känsla att bromsa in och stanna framför ett rödljus. Sen lägga ur växeln och uppleva hur motorn bara tvärdör.

Det blir obehagligt tyst och man trevar efter mobilen för att ringa bärgaren.

Innan man kommer ihåg att det räcker att lägga I växeln igen så – lika överraskande – är motorn igång igen.

Sparar decilitrar per mil

Just I London med sin enorma kötrafik och flera tiotal rödljus varje kilometer är inbesparingen av bränsle och CO2-utsläpp som störst.

Vi pratar om upp till en femtedel av en normal Freelanderförbrukning .

Vilket också betyder lika mycket mindre CO2.

Själva anger dock LandRover mer blygsamma 8-10 procent.

Men efter en dag i Londontrafiken vet vi att det blir flera decilitrar per mil.

Hemligheten bakom spartekniken är en starkare startmotor samt större batteri så att luftkonditionering och alla elfunktioner fortfarande är igång när motorn självdött.

Och för att inte bli stående med tomt batteri vägrar motorn dö om laddningen går ner under en viss nivå.

Ska funka även på vintern

Så långt vi kunde utröna funkar systemet perfekt.

Frågan är väl bara hur de blir i sträng vinterkyla. Men LandRover-folket har testat på nordkalotten och lovar att det funkar bra.

Kraftlös ska Land Rover Freelander 2 TD4e aldrig bli.

I övrigt är Freelander 2 sig lik.

Till det yttre är det bara emblemet på bakluckan som skiljer från övriga varianter.

Inuti är det också precis som förr. Bortsett från en liten på/av-knapp för Start/Stopp-systemet.

Plus en liten växlingsindikator som säger till när det är dags för ”grön” växling.

Kostar lika mycket som förr

Allra bäst är kanske att det nya miljötänket inte kostar extra.

Priset blir oförändrat – 299 000 kronor.

Med tanke på att Volvo XC60, Audi Q5 och BMW X3 kostar så mycket mer känns Freelander 2 TD4_e lite prisvärd när man väl upptäckt komforten, den ganska låga ljudnivån , utrymmena samt kvalitén.

Freelander är dessutom en överdängare i terrrängen.

FAKTA

Land Rover Freelander 2 TD4e

Pris: 299 000 kronor

Motor: R4, 2 179 cm3. 160 hk vid 4 000 r/min.

Vridmoment: 400 Nm vid 2 000 r/min.

Acceleration: 0 – 100 11,7 s.

Toppfart: 183 km/h.

Förbrukning: 0,67 l/mil.

Komfort, lågt ljud, förbrukning, pris, terrängegenskaper.

Lastutrymme, dyr att utrusta.

Kommentar: Rejäl familjebil för stugägare med obanad väg till sommarnöjet.

Thomas Berggren