Saabs sista (?) en pärla

Skogsmulle-modellen äntligen klar för produktion

DEN SISTA? Saab 9-3X är höjd 35 mm jämfört med vanliga 9-3 kombi. Framkomligheten är mycket bra.
Foto: Foto: JOHANNES COLLIN
DEN SISTA? Saab 9-3X är höjd 35 mm jämfört med vanliga 9-3 kombi. Framkomligheten är mycket bra.
MOTOR

Jukkasjärvi. Äntligen!

Skogsmullemodellen Saab 9-3X är klar för produktion. Med fyrhjulsdrift, hög markfrigång och extra plastdetaljer.

Det kan bli Saabs sista bilmodell.

Men om 9-3X blir den sista saaben faller i alla fall Trollhättan med flaggan i topp. För bilen ser riktigt bra ut.

Saab ville bygga 9-3X redan för fem år sedan. Men Detroit trodde inte på biltypen.

Plast och hasplåtar

Efter ett par år blev det grönt ljus för 9-3 kombi och efter ytterligare tvekan 9-3X.

Saab följer Volvos recept. Man tar en vanlig kombi, höjer den en bit och utsmyckar med tålig plast runt hjulhusen och ”hasplåtar” fram och bak.

9-3X är höjd 35 mm jämfört med vanliga 9-3 kombi. ”Hasplåtarna” är, som hos konkurrenterna, gjorda av plast och mer till lyst än för att verkligen hasa på.

Köra fast – nästan omöjligt

Bilen har senaste generationen fyrhjulsdrift från Haldex men den som väljer diesel får enbart framhjulsdrift. Framkomligheten är mycket bra. En extra differentialbroms mellan bakhjulen gör det nästan omöjligt att köra fast.

Men mest imponerande är den fina fjädringskomforten. Den gropiga vägen mot raketbasen Esrange blir som ett salsgolv.

Saab räknar med att bygga 3000–4000 9-3X nästa år, drygt hälften ska säljas i Europa och upp emot 800 i Sverige.

Men då måste GM och regeringen komma överens om Saabs framtid.

FAKTA

Saab 9-3X 2,0T

Pris: 320000 kr.

Motor: 4-cyl bensin, 1 998 cm3, 210 hk, vridmoment 300 Nm.

Acceleration: 0–100 km/tim 8,5 sek.

Toppfart: 230 km/tim.

Bränsleförbrukning: 0,83 liter/mil (bl).

CO2: 199 g/km.

Längd/bredd/höjd: 467/180/153 cm.

Tjänstevikt: 1 800 kg.