BMW höjer sig ett snäpp

I nya 5-serie GT behöver ingen huka sig i baksätet

1 av 6
Typiska konceptbilshjul, på 22 tum. Men BMW hoppas att GT ska säljas utan stora hjul och utan sportchassi. Här är det komfort som gäller.Markfrigången är som hos vanliga 5-serie medan takhöjden har ökat 10 cm. Allt för att göra det lätt att kliva i och ur bilen.
MOTOR

Varför måste man åla sig in i bilen? Huka sig ner, vika ihop kroppen och sen sätta sig nästan nere på marken?

Ja varför, undrar BMW och visar en högbyggd 5-serie i Genève.

Aftonbladet har redan tjuvtittat. Och provsuttit.

BMW är, och har alltid varit förarens bil. Pappa bakom ratten har haft det perfekt medan resten av familjen har fått nöja sig med smulorna. Det har varit trångt i baksätet, och lågt, och rätt smått i bagaget. Och stötigt med pappas sportchassi och fräna fälgar.

Men BMW, som inte tillverkade fler bilar än Volvo för femton år sedan, skapar nya modeller på löpande band, hittar nya kunder och växer. Och gör vinst.

Extremt rymligt i kupén

Sportkupé-jeepen X6 förra året var kanske inte vad världen ropade efter, när allt fokus är kring miljö, utsläpp och CO2. Men nya konceptbilen 5-serie GT ser ut att vara mitt i prick.

Där finns gott om, ja extremt gott om, plats för fem. Baksätet är furstligt och bilen har ett rejält och lättåtkomligt och flexibelt bagage.

Och – det är slut på hukandet!

För nya 5-serie GT som ska visas som färdig bil i Frankfurt i höst och som börjar byggas senare i höst är ett riktigt högbygge.

Markfrigången är som en vanlig personbil men takhöjden och sitthöjden är tio centimeter högre. Ungefär tio centimeter högre än nuvarande 5-serie, men tio lägre än X5. Halvhögt, om man vill.

Man måste inte huka sig, men man behöver inte heller kliva upp ett steg. Rätt in, ner med rumpan i sätet och in med benen. Färdigt.

Peugeot skapade karossformen och konceptet med 307, som var en revolution för snart tio år sedan, och som med all rätt blivit en megasuccé.

Bakluckan däremot liknar Skoda Superb och är både konventionell sedan-baklucka och halvkombibaklucka.

BMW vågar bygga praktiskt

När man vill att bilen ska vara en fyrdörrars sedan är bagagerummet avgränsat med en skiljevägg till kupén och en ”fast” hatthylla.

Vill man lasta mer, eller mer bekvämt, är bilen en halvkombi. Då kan baksätet vikas ner och skiljeväggen fällas fram så att man får ett riktigt halvkombibagage. Och då kan hatthyllan tas loss.

BMW har haft modet att bygga den bil som Volvo och Saab brukar prata om, den eleganta och samtidigt praktiska bil som inte liknar en laståsna. Men som är det. 5-serie GT är en mycket stor bil. Invändigt minst lika stor som 7-serie, men med bekvämare sittställning och insteg.

Räknar med ny kundkrets

Och även om takhöjden straffar bränsleförbrukningen tror BMW stenhårt på succé.

– GT kommer att ta kunder från 5-serie sedan, från kombin och även från andra tillverkare, inte minst från Volvo. För GT kommer att vända sig till folk som aldrig tittat åt en BMW tidigare, säger Chris Bangle, avgående designchef på BMW.

– Vi kommer att hitta köpare som prioriterar komfort.