En stor, stark tack!

Robert Collin testar nya snåla S80

1 av 3
MOTOR

Stor, stark – och rekordsnål.

Nya Volvo S 80 drar bara dryga halvlitern per mil.

Aftonbladet har testat modellen som ger tyskarna en match.

I höstas kom Volvos supersnåla Drive-bilar, med förbrukning under halvlitern. Nu byggs snålheten även in i de stora femcylindriga Skövdemotorerna.

Dieseln 2,4D får effekten höjd från 163 till 175 hk, men förbrukningen sänks med nära tio procent till 0,58 liter per mil. Och värstingen D5 får 205 hk i stället för 185 trots sänkt förbrukning.

BMW var först ute med att ekonomitrimma, sedan kom Mercedes och Audi. Tyskarna tajmade klimatdebatten perfekt och fick välförtjänt beröm.

Men resultatet av Volvoteknikernas jobb är riktigt bra och flera modeller är nu snålast i klassen.

Lovar gott

I miljödebatten gäller det att vara snål. Men för att vinna köparnas hjärtan måste motorerna också vara kraftfulla, lättkörda och har det rätta ljudet. Jo, så irrationell är bilindustrin som jobbar minst lika mycket med känslor som med att tillfredställa ett transportbehov.

Volvo visar de nya motorerna på bilsalongen i Genève just nu och låter en grupp biljournalister se vad omgörningen går för.

Och jodå, upplevelsen lovar gott. Aftonbladet har testat stora, tunga S80 D5 som lätt dansar uppför Alpernas södra utlöpor, strax norr om Medelhavet. Motorn drar råstarkt redan från låga varv och Volvo har dessutom fått lite bättre ordning på automatlådan som växlar betydligt kvickare än förr.

Råmandet från de gamla Skövdemotorerna är också borta. Nu liknar ljudet mer en amerikansk V8, eller kanske en fiskebåt. Precis som det ska.

Körde hårt

Bränsleförbrukningen är svårare att bedöma. Motorn i vår testbil hade bara gått ett par hundra mil och lär bli snålare om ytterligare ett par hundra mil. Dessutom körde vi hårt på bergsvägarna. Men under litern i snittförbrukning är mycket bra och Volvos angivna förbrukning på 0,62 för 205-hästaren låter fullt rimlig. Det kan till och med slå de bästa tyskarna som ofta anger väl optimistiska siffror.

FAKTA

Volvo S80 D5

Grundpris: 325 000 kronor.

Testad motor: 5-cyl turbodiesel 2 400 cm3, 205 hk vid 4 000 varv/min, vridmoment 420 Nm vid 1 500–3 250 varv/min.

Förbrukning: 0,62 l/mil (blandad körning).

CO2: 164 g/km.

Acceleration: 0–100 km/tim på 8,5 sek.

Toppfart: 225 km/tim.

Längd/bredd/höjd: 485/186/149 cm.

Bagageutrymme: 480 l.

Tjänstevikt: 1 520–1 920 kg.

Äga

325 000 är mycket pengar men tyskarna kostar ännu mer. Superlåg förbrukning.

Köra

Vi har hittills bara kört med nya sportfjädringen och den håller i bilen fint på krokvägarna. Härlig ork i motorn och lådan växlar där den ska.

Komfort

Grym för en bil med sportfjädring, tyst och anständigt fjädrad. Fina stolar.

Utrymme

Medel i klassen.

Säkerhet

Bäst!

Känsla

En Volvo är en Volvo. På gott och ont. Du kan åka som en kung utan att grannarna tittar snett.

Helhet

Volvo har lyft S80 rejält, nu är både chassi och motor i världsklass.