GM: Konkurs hotar Saab

MOTOR

General Motors lägger inte något krut på att hjälpa Saab.

Försäljningen får Saabledningen sköta själv.

Och om rekonstruktionen misslyckas eller om någon ny ägare inte dyker upp är Saabs öde beseglat:

– Då blir det konkurs, säger Fritz Henderson, GM:s näst högste chef.

Tydligare kan det inte sägas.

– Vi var optimistiska om Saab, men vi har inte råd längre, säger Fritz Henderson på en presskonferens på bilsalongen i Genève på tisdagen där ett par hundra journalister trängs.

Lite halvhjärtat säger han att GM visst ska stödja utvecklingen av nya produkter för Saab.

Parkerade i Saabs utvecklingsgarage finns en nästan färdig ny Saab 9-5 och den lilla stadsjeepen 9-4 X. Men GM tänker inte starta någon produktion om det inte kommer hjälp från den svenska regeringen. Och regeringen tänker inte gå in med några lånegarantier om det inte finns en ny ägare.

GM:s Europachef Carl-Peter Forster, som också är ordförande i Saab, kastar bollen tillbaka till näringsminister Maud Olofsson.

– Jag tror personligen att det finns en framtid för bolaget, men det krävs statligt stöd.

Respit till den 20 maj

Saabchefen Jan Åke Jonsson vägrar låta sig nedslås, även om han såg lite stukad ut mot slutet av dagen.

– Vi ändrar inte vår strategi efter vad Fritz Henderson säger på en presskonferens. Han pratar inte för svenskar, utan vill visa hela världen. Det är hans sätt att kommunicera med amerikanska politiker, säger Jonsson och upprepar att han tycker att Saab får ett bra stöd från GM med pengar och skulder som ska skrivas av.

Turbulensen efter att GM meddelade att banden till Saab ska kapas senast vid årsskiftet har gjort att försäljningen störtdykt. Saabs orderingång har halverats de senaste tre veckorna.

Jan Åke Jonsson hoppas på en lösning för bolaget inom de tre månader som rekonstruktionen får pågå i ett första skede. Vad som händer annars. Ja, då tar till och med Saabchefen ordet konkurs i sin mun.

– Den 20 maj är rekonstruktionen i dagens ansökan slut. Antingen måste vi ansöka om förlängning, ha en lösning eller fila för konkurs, säger han.

Krav på regeringarna

Även GM Europas existens är hotad enligt GM-cheferna, som åter var ute på tiggarstråt. Om inte de europeiska regeringarna ställer upp med stöd hotar fabriksnedläggningar och massarbetslöshet. I dag har GM en överkapacitet på 30 procent vilket kan översättas till tre fabriker.

GM Europa kan få slut på pengar redan andra kvartalet utan regeringshjälp. Tyskland, Spanien, Storbritannien är några regeringar GM har pratat med. Från Spanien har bolaget redan fått lånegarantier. Brittiska regeringen har också gett positiva signaler. Och tyska regeringen har inte stängt dörren. Kravet är 3,3 miljarder euro.

– Vi ska närma oss fler regeringar, säger Carl-Peter Forster, som bedömer att marknaden i Europa är nära botten nu.

Sedan säger Forster något som är oroväckande för Saab. Att ta in privata investerare som delägare i Opel anser han tar alltför lång tid.

– Det är en lyx vi inte kan kosta på oss.

Men Saab ska ut och hitta just, privata investerare. Och Saabledningen får göra det utan några ansträngningar från GM.

TT