Jazz kryddas med mer lyx

Uppiffad småbil från Honda

Stort glastak ger en mycket luftig interiör.
Stort glastak ger en mycket luftig interiör.
MOTOR

Med fräckare former från Civic och ett förfinat koncept tänker Honda dubblera sin försäljning av Jazz i Sverige. Frågan är om man lyckas?

Första generationen Jazz fanns bara med ett motoralternativ, nu finns två motorer, 1,2 och 1,4. Dessutom finns mer utrustning att välja på som gör lilla Jazz lyxigare.

Glastak är ett lyxattribut som finns på toppmodellen EX. I den ingår även bluetooth-gränssnitt, USB-adapter och extra diskanthögtalare.

Testbilen med 1,4-litersmotorn på 100 hästar och 127 Nm är spänstig att köra och hyggligt komfortabel. Ett minus till styrkänslan som känns alltför ”elservofierad”

Det bästa är fortfarande den mycket flexibla inredningen med stolsdynor som fälls upp på biostolsmanér och därmed kan man lätt lasta på golvet i baksätet.

Bakdörrarna öppnar också stort vilket underlättar lastning. Bagagegolvet är tvådelat och reservhjulet urplockat på 1,4-modellen. Säkerheten är förbättrad med bland annat pisksnärtskydd fram.

FAKTA

Honda Jazz 1,4 EX

Pris: Ej klart.

Motor: 1 339 cm3, 100 hk vid 6 000 r/min, vridmoment 127 vid 4 800 varv/min.

Längd/bredd/höjd: 390/170/153 cm.

Acceleration: 0–100km/tim på 11,4 s.

Toppfart: 182 km/tim.

Förbrukning: 0,54 l/mil.

CO2: 125 g/km.

Flexibilitet, köregenskaper, utrymme.

MINUS

Ingen 120-grammare. Priset blir högre än förut.

LIKA MED

Fortsatt praktiskt småbil men den kommer att bli för dyr.