Saknad coupé är tillbaka

Mercedes-Benz återinför klassikern i E-klass

MOTOR

Mercedes-Benz E-Klass Coupé är tillbaka. Och borta är modellnamnet CLK.

Superlågt luftmotstånd och en rad säkerhetssystem bjuds, förutom en klassisk kupékaross.

Foto: Daimler AG

Med helt nedsänkbara sidofönster utan B-stolpe och ett tvåsitsigt, fällbart baksäte med bred passage är E-Klass Coupé en klassisk kupé i dess rätta mening. Bilen som kommer till Sverige i sätter nytt världsrekord i lågt luftmotstånd med ett Cd-värde på 0,24.

Låg förbrukning har varit ett av Mercedes mål. Dessutom finns en rad säkerhetssystem som standard eller tillval som ska minska risken för att en olycka inträffar.

Aktiv motorhuv

Moderniserade PreSafe är standard liksom ett system som varnar föraren för trötthet och för att minska skaderisken för oskyddade trafikanter är motorhuven aktiv. Än så länge används tekniken av bara några få tillverkare. Men principen innebär att bakkanten av huven lyfts upp för att öka avståndet mellan den energiupptagande plåten och motorrummets hårda komponenter.

Liksom sedanen som visades i Detroit har E-Klass Coupé de steglösa övergångarna mellan hel- och halvljus så att vägen belyses maximalt under alla körförhållanden.

Dämparna anpassar sig

Vidare har E-Klass Coupé aktiva stötdämpare vars hårdhet anpassas efter förarens körsätt. Till modellen finns även ett utrusningspaket som styvar upp fjädrar och stötdämpare och gör automatlådan sportigare.

Motorerna är snålare och starkare och det bästa exemplet är den fyrväxlade motorn i E 250 CDI som å ena sidan förbrukar 0,53 liter per mil, och å andra sidan ger 204 hästkrafter. Även Mercedes satsar på lättrullande däck, elektrohydraulisk styrservo och elektronisk styrning av generatorn för att ge maximal laddning till batteriet.

Ännu inte prissatta

Priserna är inte fastlagda men en indikation kan fås av att sedanmodellen av nya E-Klass (E 220 CDI) prissänktes med drygt 30 000 kronor jämfört med föregångaren, och Mercedes-Benz Sverige AB räknar med att övriga E-Klassmodeller följer den prisstrategin. Men sista ordet om det är ännu inte sagt.

FAKTA

Aktuella motorer till E-klass coupé

• E 250 CDI BlueEFFICIENCY – rak fyrcylindrig dubbelturbodieselmotor; 204 hk; 500 Nm, 0,53 l /mil km.

• E 350 CDI BlueEFFICIENCY – V6 turbodieselmotor; 231 hk; 540 Nm, 0,68 l/mil.

• E 250 CGI BlueEFFICIENCY – rak fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor; 204 hk; 310 Nm, 0,72 l/mil.

• E 350 CGI BlueEFFICIENCY – V6 direktinsprutad bensinmotor; 292 hk; 365 Nm, 0,85 l/mil.

• E500, – V8 bensinmotor; 388 hk; 530 Nm, 1,09 l/mil.