CO2-kriget fortsätter

Tillverkare slåss om att vara renast i SUV-klassen

1 av 2
Volvo XC60 Kinetic.
MOTOR

Under vintern kunde vi läsa på reklampelare att Volvo XC60 inte bara är säkrast i klassen utan även snålast.

Kampanjen upprörde en del då bilen inte fanns att köpa, den kommer först senare i år.

På bilsalongen i Genève stod sagda XC60 med 159 gram CO2/km, men där fanns även nya Lexus RX 450h. Svensk snåldiesel mot avancerad japanks bensinhybrid.

Renast i SUV-klassen

Lexus var inte sena att framhålla att deras bil ger det lägsta CO2-utsläppet i SUV-klassen, nämligen 148 g/km. Man var inte heller blyga när man konstaterade att 450h har fyrhjulsdrift medan Volvokunderna får nöja sig med framhjulsdrift.

Huruvida Lexusen klarar att hålla nere förbrukningen när det väl bär iväg från staden och ut på landsvägen återstår att se i test, givetvis är vi även nyfikna på att se om Volvos siffror stämmer. Men förutsättningarna på pappret för en diesel är bättre på långfärd.

Skrotar inte hybridplaner

När vi var på Volvo PV i Torslanda i går för att testa deras start/stopp-system (läs mer om det i BIL-bilagan som kommer 30 april) var dock Peter Ewerstrand, CO2-general på Volvo PV, noga med att poängtera att deras satsning på snåldieslar inte innebär att man lägger ner hybridplanerna. Tvärtom, Steven Odell sa i intervju med Aftonbladet i Genève att man ska ha en bil på marknaden 2012.