Sista hoppet för Saab

Nu hänger allt på skogsmullen 9–3X

Foto: Johannes Collin
MOTOR

Nu är 9-3X äntligen klar för produktion.

Skogsmullen som är Trollhättans roligaste nyhet på länge rullar ut ur fabriken i sommar.

Om inte krisen sätter den sista, definitiva käppen i hjulen.

Det tog nästan tio år för Trollhättan att få skogsmullen klar. Och det berodde inte på tekniska svårigheter. Eller på bristande initiativ. Utan på att Detroit sa stopp.

Tanken att 9-3 skulle bli en hel familj bestående av sedan, kombi, cabriolet och ”livsstilsbilen” 9-3X var där från första början. Men Saabs konstant dåliga ekonomi och General Motors brist på fingertoppskänsla gjorde att Detroit sa nej.

GM vaknade sent

Cabben gick igenom först, eftersom den alltid varit så stor i USA, men efter mycker tjat från Trollhättan. Sedan, äntligen, men flera år försenat, kom kombin (kombibilar säljer dåligt i USA, så sådant förstår sig Detroit inte alls på) och ännu senare blev det till slut klartecken för 9-3X.

Då hade direktörerna Bob Lutz och Rick Wagoner förstått att Volvos koncept med XC70 inte bara var en kortvarig fluga. Utan att det faktiskt gick att tjäna pengar på biltypen.

Mycket pengar till och med. För plastsköldarna och chassihöjningen kostar betydligt mindre än prispåslaget motiverar. Och som imageförstärkare ger modellen ännu mer pengar tillbaka.

Och det ska vara genomfärgad plast i jeepattributen. Inte krom som Audi försökte – och misslyckades med – i sin första Allroad.

Samma recept som Volvo

Saab såg länge ut att bli först i storleksklassen bland de lite dyrare bilarna, men nu kommer Audi A4 Allroad ungefär samtidigt. Den blir lite dyrare.

Saab 9-3X börjar på 319 900 kronor. 50 000 billigare än Volvo XC70. Men ombyggnaden följer Volvos succérecept in i minsta ingrediens.