Årets bil utmanar komfortkungen

Opel Insignia i tuff duell mot komfortkungen Citroën C5

1 av 4 | Foto: martin ström
Citroën C5 möter Opel Insignia
MOTOR

Rejäla Insignia är en utmärkt nykomling i den annars lite små-trista Opelfloran.

Men hur står den sig mot lyxiga Citroën C5?

I Sverige ska man ha en kombi. Så är det bara – en oskriven lag. Men de som passerat åren med barnvagn och sällan lastar in en Billy kan gott kika på en sedan. Eller så går man halvvägs och tar en halvkombi.

Opel Insignia finns i alla tre karossversionerna och här testar vi halvkombin. Motorn är en tvålitersdiesel på 160 hästar och växellådan är manuell.

Förra generationen C5 fanns som halvkombi, men tyvärr inte den nya. Det är sedan eller kombi som gäller. Sedankarossen är snygg och en smart utformning av bakluckan, med inåtvälvd bakruta, gör det lättare att nyttja lastutrymmet. Formen håller också rutan ren. Lika praktisk som en halvkombilucka blir den dock aldrig.

Vi testar C5 med tvålitersdiesel på 138 hästar och automatlåda. Kombinationen är ruskigt bra och gör körningen avslappnad, men tillägget på 12 000 kronor samt högre förbrukning är svårt att motivera med förnuftiga argument.