Två gröna kort från Golf

VW:s storsäljare som snåldiesel eller etanol

1 av 4
MOTOR

Golf kommer nu i två miljöbilsversioner. En supersnål diesel, BlueMotion, och en etanolvariant med namnet MultiFuel.

Volkswagen Golf behöver knappast någon introduktion. Dagens version (den femte i ordningen, den sjätte väntar runt hörnet) för Golftraditionen vidare. En av klassens dyrare att köpa. Men för priset får du en bil som uppför sig mycket tryggt på vägen, har fin komfort, goda utrymmen och hög säkerhet.

Hittills har det inte funnits någon miljöversion, även om nyss testade TSI-motorn på 140 hästar är både trevlig och snål. Miljöklassade klasskamrater som Ford Focus har alltså fått fritt spelrum.

Helt olika karaktärer

Men nu släpper VW två miljö-Golfar på en gång.

De båda varianterna har helt olika karaktärer. Den lågmälda dieseln mot den högst ordinära ”bensinkänslan” hos MultiFuel.

Etanolmotorn kommer att bli storsäljaren, men BlueMotion-Golfen är mest tekniskt intressant. Det är VW:s eget koncept, som redan finns i Polo och Passat. Genom att finslipa den befintliga 105-hästarsdieseln har man lyckats krypa under den magiska 120-gränsen – BlueMotion släpper bara ut 119 gram koldioxid per kilometer. Detta har VW åstadkommit genom att ändra utväxlingen, sänka luftmotståndet och minska rullmotståndet. Och mycket mer.

Resultatet blir en supersnål diesel som kräver viss tillvänjning i lägre hastigheter. I stadstrafik känns motorn väldigt sävlig. Det är viktigt att inte ha för hög växel, annars går motorn ojämnt.

Annat är det ute på landsvägen där den höjda utväxlingen kommer till sin rätt. Det låga varvtalet vid motorvägsfart känns helt rätt. Motorn känns tyst och behaglig. Bilen rullar fint. Men tack vare den tysta motorn hörs vägljudet desto mer, och den sänkta Golfen känns aningen stötig.

Få stopp på macken

På pluskontot hamnar förbrukningen: med en uppgiven förbrukning på under 0,5 liter per mil kan du köra 120 mil på en tank.

Inte illa.

Tvärtom upplevs MultiFuel. Den är enklare att hantera i stadstrafik och i lägre farter. Men 102-hästarsmotorn blir surrig i högre farter – och som sig bör skjuter förbrukningen i höjden. VW räknar med 30 procent mer jämfört med bensinmotorn. Jag får det till dryga litern per mil under provkörningen.

Fordon efter person

Så vilken ska du välja? Det handlar om ekonomi och behov.

BlueMotion är drygt 30 000 kronor dyrare än MultiFuel, vilket talar för att de flesta väljer etanolmotorn. Men är du en långpendlare så talar förbrukningen och landsvägskomforten för Blue-Motion.

Vill du ha mer utrymme finns storlastaren Golf Variant med både BlueMotion och MultiFuel, men i kombiutförande släpper BlueMotion ut 122 gram koldioxid per kilometer och blir därmed inte miljöklassad.

FAKTA

VW Golf BlueMotion

Pris: 193 000 kr.

Motor: 4-cyl diesel, 1896 cm3, 105 hk vid 4000 varv/min, vridmoment 250 Nm vid 1900 varv/min.

Längd/bredd/höjd: 420/176/149 cm.

Vikt: 1420 kg.

Förbrukning: (bl) 0,45 l/mil.

Acceleration: 0–100 km/tim på 11,3 s. Toppfart: 190 km/tim.

Förbrukning.

MINUS Dyr, stötig.

LIKA MED Golf för långpendlaren.

VW Golf MultiFuel

Pris: 160 600 kr.

Motor: 4-cyl, 1595 cm3, 102 hk vid 5600 varv/min, vridmoment 148 Nm vid 3800 varv/min.

Längd/bredd/höjd: 420/176/149 cm.

Vikt: 1420 kg. Förbrukning: (bl) 0,74 l/mil. (bensin)

Acceleration: 0–100 km/tim på 11,4 s.

Toppfart: 184 km/tim.

Pris.

MINUS Törstig.

LIKA MED Golf för kortpendlaren.