Dagens namn: Olaus, Ola
Årets bästa sajt. Årets nyhetssajt. Årets Dagstidning digitalt.
Startsidan / Bil

Bensinbilen snart död

Nu vill svenska folket ha diesel och etanol

Säljer mest miljöbilar ”Försäljningen av bensinbilar är i det närmaste obefintlig”, säger Fredrik Dungmar på Upplands Motor i Akalla.   Säljer mest miljöbilar ”Försäljningen av bensinbilar är i det närmaste obefintlig”, säger Fredrik Dungmar på Upplands Motor i Akalla. Foto: P-O SÄNNÅS

Bensinbilen kippar efter andan.

I dag är bara var tredje såld bil bensindriven.

– De bilar vi är vana vid är på väg att försvinna, säger bilförsäljare Fredrik Dungmar.

På Upplands Motor i Akalla står miljöbilarna på rad. Bensinbilarna har rullats in i en mörk vrå i garaget.

– Försäljningen av bensinbilar är i det närmaste obefintlig. Vi säljer nästan uteslutande miljö-bilar, säger Fredrik Dungmar på Upplands Motor i Akalla.

”Mer miljömedvetna”

Bara var tredje bil som säljs i Sverige i dag är en bensinbil.

I början av förra året stod bensinbilarna fortfarande för över hälften av nybilsförsäljningen.

– Köparna har blivit mer miljömedvetna, men det som framför allt styr folk är ekonomin. Miljöbilspremien har gjort att många valt bort bensinbilen för en miljöbil, säger Fredrik Dungmar.

I stället för bensin väljer köparna diesel eller etanol.

– Diesel är en bra ersättare till bensin. Dieselbilen drar mindre bränsle och släpper ut mindre koldioxid. Det blir billigare för köparen och bättre för miljön.

I höst kommer också gasdrivna bilar som går på naturgas.

Den stora förändringen i köpmönster har gått fort. Särskilt tydligt är detta hos Volvo.

 – Ungefär tre procent av alla bilar vi säljer är bensindrivna. För fem år sen var samma siffra 90 procent, säger Peter Ganjbar, presstalesman på Volvo Personbilar.

Fler hybridbilar på gång

Trots miljöbilens framfart tror han inte på bensinbilens omedelbara död.

– Om ett par år kommer vi se fler hybridbilar som drivs på el och något hjälpdrivmedel, ofta diesel eller etanol. Och på lång sikt rena elbilar. Men det finns marknader utanför Europa som fortfarande väljer bensin, USA till exempel. Så vi kommer inte att sluta tillverka dem.

Linda Eriksson

Bil

Visa fler
Om Aftonbladet