”Traktorn har blivit en lyxbil”

Direktrapport från första turen med nya Land Rover Discovery

1 av 4
Land Rover – i vatten.
MOTOR

Hallå där Martin Ström, Aftonbladets bilreporter, som just nu befinner sig i ett regnigt Skottland för att köra nya Land Rover Discovery 4.

Vad är första intrycket?

– Interiören har fått en rejält lyft. Känns mer som en lyxbil nu. Tidigare var det mer som en traktor.

Det här är generation 4 av Discovery. Hur mycket är nytt?

– Det bör betonas att det är en kraftig ansiktslyftning, inte en ny bil. Vi kör en ny treliter V6-diesel som fungerar väldigt smidigt och trevligt. Den gamla 2,7 liters-dieseln finns också i Sverige, men det är den nya man ska ha.

– Förutom sedvanliga led-lampor bak och fram har den fått uppdaterad styrning och bussningar för att den ska bli mindre mjuk. Men den är fortfarande extremt mjuk och gungig när man svänger på ratten.

Vem är det som ska köpra Discovery 4?

– Man ska ju ha en ganska fet plånbok för det är ju ingen billig bil. Den billigaste kostar runt 400 000 kr.

Vad är häftigast med bilen?

– Häftigaste just nu, på regninga smala skotska vägar, är de fem kamerorna runt bilen i olika vinklar. De funkar oavsett hastighet och man kan zooma, vilket ger en helt sinnessjuk fartkänsla. Det är väl det mest spexiga. I övrigt finns det man förväntar sig av en sådan här bil, men nytt är ”sand launch control” – utmärkt för arabiska sheiker.

Ett par dagar i en ny jeep över mystiska slätter i Skottland. Låter som du har ett tufft jobb..?

– Det är absolut tufft, men någon måste ju göra det. Och Collin vägrade…

Sist av allt, vad önskar du dig mest av allt just nu?

– Det är nog att terrängbanan ska börja, och det gör den snart.

Fotnot: Martins test av Land Rover Discovery kommer i nästa Bil-bilaga, som finns ute 1 oktober.