”VW:s snåljåp mässans viktigaste bil”

Aftonbladets sportbilsexpert Martin Ström om mässan

Foto: Martini Rosso
MOTOR

Martin Strom säger: Tjena nu är jag här och redo. Har ännu inte hunnit se allt efter 1,5 dag på mässan (den är stooor!) och inte lyckats fiska reda på var McLaren gömt sin nya bil. Men ett besök i Ferraris monter piggade upp. varsågod och fråga på
säger: Finns det nåra sköna amerikanare på mässan?
Martin Strom säger: de lyser med sin frånvaro. Det närmaste jag kommit var en Corvette som stod utanför
Skyline säger: Vilken årsmodell av Nissan skyline är mest prisvärd?
Martin Strom säger: det måste väl ändå vara den nya. Den är hälften så billig som lika snabba bilar. men snackar du begagnat kan jag tyvärr för lite om Skyline för att hjälpa till.
Slicken säger: Har japsarna något på mässan som kan utmana europeiska sportbilar?
Martin Strom säger: Inte mycket om du menar nytt. GT-R är ju fortfarande het. Men fräckaste japanen är Mazdas lättviktsbygge, 995 kilo ren körglädje
Goffen säger: Hej vad är det som gör dig till en sportbilsexpert?
Martin Strom säger: bra fråga
Martin Strom säger: Förmodligen kan många av er där ute mycket mer fakta
VW säger: Nya GTI'n V12:an i sikte? :)
Martin Strom säger: Nej, men VW har både GOlf och Scirocco i R-kostym och då menar jag inte bodykit utan nya R-modellen som ersätter R32. 270 hk och 4wd
bajs säger: Hej martin! jag undrar, hur vet man hur stark en motor är?
Martin Strom säger: man kör den i testbänk
hej säger: vilken linje gick du på gymnasiet?
Martin Strom säger: går säkert att räkna ut också men det kan inte jag
Martin Strom säger: NV-teknisk
Jon säger: Prisvärd cabbe?
Martin Strom säger: hmm. nu står det still. Ny är i alla fall fyrsitsiga cabben från Maserati (GranCabrio) generellt är Miata prisvärd liksom Pega 207CC, men de är ju inte nya
McLaren säger: Vilken är din favoritbana av de du provat?
Martin Strom säger: Kinnekulle är ruskigt rolig och dit ska vi åka nästa vecka, hela redaktionen och köra TTRS, 370Z och Z4. Det får ni läsa om i BIL-bilagan Hockenheim är ganska kul också
Nike säger: kan du förklara överstyrning och understyrning lite enkelt
Martin Strom säger: överstyrning är när bakhjulen tappar greppet och understyrning när framhjulen inte har fäste och bilen plogar i tangentens riktning (rakt fram alltså)
säger: har du sett lexus nya lilla sportiga bil med hybriddrift kan det va något att ha?
Martin Strom säger: japp. Den har jag sett. Ser riktigt fräck ut men också rätt långt ifrån produktionsklar. Risken är att den inte blir lika cool när den är klar för gatan
säger: okej martin världens bästa sportbil i ditt tycke är?
Martin Strom säger: jättelätt fråga...men jag har alltid varit svag för McLaren F1, och den håller måttet än idag. Synd då att jag inte fått se den nya här i Frankfurt. Var har de gömt den?
Goffen säger: Vilka tycker du av audi bmw och merseders har dom sportigaste bilarna?
Martin Strom säger: Sett som en helhet skulle jag säga BMW. Men BMW har ingen superbil som Audi R8 eller nya Merca SLS måsvingen
prinz säger: kör du från collin?
Martin Strom säger: absolut. Han är rätt långsam...
Orcun säger: Vilken bil är snabbast? Koenigeggs värsting eller Bugatti Veyron?
Martin Strom säger: Veyron har bevisat att man klarar över 400, det har inte Koenigsegg ännu även om man hävdar att bilen med 1018 hk etanolmotor gör 400+
Orcun säger: Tänker köpa en bmw m5. e39 då. Men jag har hört att växellådan pajar efter ett antal mil. Är det sant? Vilka nackdelar har en m5 som har gått ca 10 000?
Martin Strom säger: det kan jag kan tyvärr inte svara på, men var jättenoga när du väljer exemplar. Ingen bil man fiskör med direkt
Chevy Chase säger: Tjaba. Vilket märke har de snyggaste brudarna?
Martin Strom säger: Lamborghini
Jörgen säger: Hej. Astons 77:a – när ska du provköra den?
Martin Strom säger: jag jobbar på att överhuvudtaget få köra en Aston, vilken som helst. 77:an blir det nog bara Zlatan som får köra av oss svenskar (ryktas om att han ska ha en sådan) men jag provsatt Rapide och det får vara fyra små personer för att få plats
framfab säger: vilka bilar dreglar du mest över på mässan?
Martin Strom säger: SLS AMG och nya Ferran
Johan säger: Om man ska besöka IAA; vilka nyheter ska man verkligen inte missa 2009 i ditt tycke? Givetvis med sportbilsögon ;-)
Martin Strom säger: förutom ovannämnda så Lambo Reventon Roadster, Audi E-tron (eldriven R8), sen kan man gott kika på nya Pega RCZ, den är riktigt trevlig
McLaren säger: vad är roligast - en vass GTI-bil eller en supersportbil?
Martin Strom säger: beror på vägen. Jag hade brutalt roligt på krokvägarna runt Nice när vi provkörde nya Golf GTI i våras. För mer öppen väg är det definitivt superbilar, gärna en Lambo
Johan säger: Har du hunnit se bilförädlarna ännu? Vad visar tex Brabus och Novitec Rosso?
Martin Strom säger: har inte hunnit till Novitec ännu, och Brabus gick jag bara förbi men Mansory hade några äckligt fula kolfiber AStons, Bugatti och så en mattrosa Bentley Continental. Det ni!
säger: Har toyota lagt ner supran helt nu? för dom har väl utvecklat den ett tag nu för jag har inte hört om något releasedatum?
Martin Strom säger: inte ett knyst om vare sig Supra eller Lexus LF-A. Men vi vet att Toyota vill ha sportigare bilar. Man vill t.ex. köpa in sig i Mini-plattformen
arlo säger: kommer man få se mer sportbilar i er tidning?
Martin Strom säger: menar du som tester?
Martin Strom säger: i så fall. JA
Skyline säger: Vad tycker du om VW Phaeton w12?
Martin Strom säger: mäktig bil. Absolut ett kul begagnatköp för en spottstyver av nypriset. Men det kostar och äga tyvärr... Robert körde den i 300 km/h på Autobahn vid pressvisningen. så den går fort om VW vill
säger: HEJ MARTIN. HAR DU KÖRT DIN DRÖMBIL ELLER DU HAR NÅGON ANNAN FAVORIT? MARGARETA
Martin Strom säger: nyligen fick jag äntligen köra Ferrari för första gången. Det var skoj. Mitt drömmärke från barnsben. Men nu ändras drömbilslistan hela tiden. Jag säger SLS måsvingen igen
säger: Finns det någon bil som har varit så kraftfull att du har varit rädd eller haft väldig respekt för som du har kört? Oavsett om det har vart en supersportbil eller något hemmabyggt monster.
Martin Strom säger: Dodge Viper. Inget antisladd. Bara jävla massa effekt och vrid. körde en 730-hästars Porscheturbo en gång också, den fick man verkligen ha respekt för. Men Vipern är giftigare
Johan säger: Vad har Audi för nyheter att visa? De firar ju 100 år och ryktena innan mässan talade om en RS3 och RS5 tex.
Martin Strom säger: bra att du tar upp RS3 för den verkar lysa med sin frånvaro. Ngn RS5 har jag inte heller sett. Nej, det Audi visar i sportbilsväg är eldrivna R8 (konceptbil) samt Spydern
säger: Vilka bilar anser du vara mest överskattade bland prestandabilar? Allt från bmw m3 till ferrari.
Martin Strom säger: alla prestandabilar som väger två ton eller mer.
Moderator säger: Då tar vi de tre sista frågorna innan Martin ska ut och springa i Frankfurt igen.
Martin Strom säger: de är inga sportbilar. bara monster
2hot säger: Hej, Martin. Tycker du verkar trevlig. Vilken sportbil tycker du är...mm...sexigast!
Martin Strom säger: Ferrari California
j säger: Hej, är det värt att satsa på en etanolbil, bensinen kostar ju nästa lika mkt? vad är fördelarna förutom miljön
Martin Strom säger: finns inte så många sportbilar med etanol utöver Koenigsegg. Men om vi steppar utanför sportbilsvärlden en smula så skulle jag nog själv inte satsa på etanol. Det är bara vi i Sverige (och Brasilien och möjligen ngn till) som kör etanol och det är inte hållbart i längden
Kalle säger: Hur sladdar man perfekt?
Martin Strom säger: beror på biltypen. Med bakhjulsdrift och lite pulver under huven räcker det ofta med att du går på gasen tidigt i kurvan och sen beror det på bilens balans hur hårt du kan gasa och hur snabbt du måste styra emot. Men generellt gäller. Hård gas, släpp. Mjuk men snabb motstyrning, sen mer gas och inte släppa pedalen
Moderator säger: Sista frågan:
säger: Vilken nyhet kommer att lämna ett betydande avtryck i bilvärlden?
Martin Strom säger: superbra sista fråga! jag svarar Volkswagen L1, drar 0,15 l/mil. Och ska byggas! Om än i liten serie och bli svindyr
Moderator säger: Då tackar vi Martin och alla er som ställde frågor! Följ Martin, Robert och Frankfurtmässan på http://www.aftonbladet.se/bil eller på redaktionsbloggen: http://blogg.aftonbladet.se/bilredaktionen. Allt från Frankfurtmässan läser du förstås i Bil-bilagan den 1 oktober.