Liten men superstark

Bensinmotorn på 1,6 liter som ger 200 hästkrafter

MOTOR

Grönare bilar är sista skriket. Alla tillverkare bör en i sitt utbud.

Men förbränningsmotorn är inte nere för räkning ännu.

Med rätt teknik kan man få hundartals hästar ur små motorer.

Frankfurtsalongen dignar av elbilar, men det är i princip bara konceptbilar. När vi pratar med Volkswagen som visar sin E-Up räknar man med att elbilsståndet är ynka fem procent år 2020.

Kanske har man fel, men förbränningsmotorn har mycket kvar att ge. Det visar enorma underleverantören Mahle, som ställer ut en liten, men stark och

seriöst snål bensinmotor på mässan.

200 hästar

Precis som hos de flesta biltillverkare handlar det om nerskalning av motorn. Mahle har tagit en befintlig 2,4-liters V6-bensinare och halverat den. Ur blott 1,2 liter plockar man ändå 200 hästkrafter men förbrukningen har minskat med 40 procent.

Man använder inget hokuspokus utan modern teknik från de egna leden. Direktinsprutning med högt tryck och avgasrecirkulering där avgaserna kyls ner och återförs till motorn är två av de metoder man använder. Den tredje är tvåstegs turboladdning.

Vädigt högt tryck

Sammantaget ger tekniken ett extremt högt medeltryck i motorn (hela 30 bar) vilket i sin tur gör att förbränningen är optimal under större delen av arbetscykeln. Trycket i Mahlemotorn är till och med högre än i en modern dieselmotor. Förutom hög effekt, 200 hästar, får man även ut ett bra vridmoment, 287 Nm vid 2 500 varv.

Hur snål är den då? Enligt Ny Teknik, som talat med Bengt Johansson, professor i förbränningsmotorer på Lunds tekniska högskola, kan Mahles motor dra så lite som 0,4 l/mil i en bil av Golfklasstorlek.