Range Rover Sport kapabel men onödig

Koloss på 2,7 ton med över 500 hästar

MOTOR

Land Rover gjorde ett genidrag när man tog fram Range Rover Sport. Bilen är i grunden en Discovery men solar sig i glansen av lyxsuven Range Rover med liknande utseende och namn.

Foto: landrover

En enklare bil som man ändå kan ta rejält betalt för. Så kan man sammanfatta Range Rover Sport. Modellen är Land Rovers största succé med hela 70 000 sålda bilar sedan bilen kom 2005.

Nu har modellen uppdaterats och blivit än mer lik Range Rover. Inte minst invändigt där bilen gått från grovhuggen till rejält finslipad med en markant förbättring i detaljkvalité. Metalliknande plast har bytts mot riktig metall, skarpa hörn har rundats av och klätts med mjuka material och man har använt mer läder.

Trvisam interiör

Resultatet är en mycket trivsam interiör, men det är fortfarande relativt trångt för att vara en så stor bil.

Smartaste motorvalet är den nya treliters dieselsexan på 245 hästar. Men roligast är definitivt nya bensinåttan med kompressor och 510 hästar, för övrigt samma motor som i Jaguars toppmodeller. Skillnaden i RR Sport är att mycket av det härliga motorljudet går förlorat då det filtreras av all isolering. En del av de mulligaste bastonerna letar sig dock in i kupén och förgyller tillvaron.

Väger 2,7 ton

På Charterhall Airfield som en gång tjänade som racerbana för Stirling Moss och grabbarna får vi testa 0-160-0 km/tim, alltså klassiska 0-100 mph.

Någon jätteupphetsande acceleration bjuds det inte på eftersom schabraket väger nära 2,7 ton. Inte ens 625 Newtonmeter lyckas trolla bort kilona och tyngden märks givetvis också en hel del när man vrider på ratten. Det blir förresten en hel del vridande i låg fart, variabel utväxling hade gjort gott.

Fetare bromsar

Styrningen känns hyfsat exakt och vägkänslan är godkänd för biltypen, ändå är det inte helt givet vart alla kilona är på väg när man står på genom kurvorna. Tur då att Land Rover tagit bromsfrågan på allvar och monterat 6-kolvs Brembo-ok som greppar om 360 millimeter stora skivor fram och 350 bak.

Bilen stannar effektivt på kommando.

Tandskaller i låga hastigheter

Precis som i Discovery sitter man och skakar tänder i lägre hastighet. I alla fall om underlaget består av normal svensk beläggning. Faktum är att bilen känns så obekvämt småstötig att jag blir irriterad och skulle någon fråga mig om Range Rover Sport är ett bra köp skulle jag snabbt svara NEJ.

Samtidigt blir även jag imponerad av hur en bil som kan hålla jämt tempo med BMW X5 på Nürburging kan ta sig över stock och sten på terrängbanan. Med Discovery som grund blir RR Sport fantastiskt kompetent i terrängen och det utan att uppvisa något av Discons gungighet på vanlig väg.

Så fel - men kanske helt rätt

V8 med kompressor i en svintung supersuv känns i princip så fel det kan bli idag. Men för dem som skiter i miljön och vill ha en grym allroundbil utan vettig fjädringskomfort är Range Rover Sport Supercharged klockren.

FAKTA

Range Rover Sport Supercharged

Grundpris: 829 000 kr.

Testade motorn: 8-cyl med kompressor, 5 000 cm3, 510 hk vid 6 000 varv/min,

Vridmoment: 625 Nm vid 2 500 varv/min.

Förbrukning (angiven): 1,49 l/mil (bl).

CO2: 348 g/km:

Acceleration: 0–100 km/t på 6,2 s.

Toppfart: 225 km/tim.

Längd/bredd/höjd cm: 478/193/178.

Tjänstevikt: 2 659 kg

Motorljud, nya interiören, framkomlighet, vägegenskaper.

MINUS

Stötig i lägre hastighet, förbrukning.

LIKA MED

Väldigt kapabel bil men samtidigt vansinnigt onödig.