De ville aldrig sälja Opel

Robert Collin: Det kommer att komma fler överraskningar från Detroit

MOTOR

Sent på tisdagskvällen kom en oväntad nyhet från Detroit: General Motors behåller Opel!

Men ärligt talat: GM ville aldrig sälja Opel. Och framförallt inte till ryssarna.

GM tvingades att åtminstone låtsas vilja sälja Opel - och Saab - för att få de stora amerikanska krislånen.

Ni minns hur det var för snart ett år sedan. Luften gick helt ur den amerikanska fastighetsmarknaden, övervärderade fastigheter, ofta enfamiljsvillor, rasade i värde, de banker som lånat ut pengar började gå omkull. Och den ekonomiska globala krisen var ett faktum.

Bilbranschen tog mycket stryk och på ett par veckor upphörde i princip all bilförsäljning.

Chrysler såg ut att gå i konkurs redan i slutet av januari, GM var hack i häl och Ford hade nästan lika allvarliga problem.

Bad om stödmiljarder

De tre bildirektörerna på GM, Ford och Chrysler förnedrade sig flera gånger inför kongressen i Washington och bad om akuta stödmiljarder - i dollar.

Kongressen sa motvilligt ja till lånen, under förutsättning att olönsamma grenar i utlandet skars bort.

Och det var då både Ford och GM bjöd ut delar av verksamheten till försäljning medan Chrysler räddades undan konkursen av italienska Fiat.

Men ville Ford och GM verkligen sälja? Nej, inte alls. Och nu när hjulen inom bilindustrin börjar rulla lite snabbare är det alltså annan klang i skällan.

General Motors är först ut med att stoppa försäljningen av tyska Opel.

Jag gissar att främsta skälet är att man inte vill sälja till ryssarna. För Ryssland är en av de marknader GM vill växa på. Och med Opel i ryska händer skulle den tillväxten vara kraftigt hotad.

Hur går det då med Saab?

Vad gör Ford med Volvo?

I tisdagskvällens pressmeddelande från GM sägs ingenting, men visst kan även Saab bli kvar hos GM och jag ser flera skäl till att stoppa även Saab-affären.

Dels har GM äntligen fått fram att par nya modeller, 9-3X som redan börjat säljas, 9-5 som börjar säljas vid nyår och jeepen 9-4X som kan börja säljas i vår.

Dessutom lurar kinesiska Beijing Automotive i kulisserna bakom Koenigsegg-gruppen, och att sälja till kineserna är minst lika hotfullt som att sälja till ryssarna.

Nästa fråga - vad gör Ford med Volvo? Stoppas också den försäljningen?

Även Ford har haft den amerikanska kongressens öga på sig och försäljningen av Volvo har varit tvingad av inrikespolitiska skäl.

Men inom Volvo har det vägt ganska jämnt bland dem som gissat att försäljningen verkligen blir av, och dem som hela tiden gissat att Ford till slut behåller Volvo.

Vi får vänta och se, de närmaste dagarna kommer säkert fler överraskningar från Detroit.