Volvofinesserna som kineserna vill ha

Volvos leverantörer rädda för kopiering

Foto: Euro N-CAP
MOTOR

Underleverantörer till Volvo är rädda att den teknik de levererat till bolaget kommer att kopieras av kineserna om Geely köper Volvo.

De stora biltillverkarna står sällan för all utveckling av finesser i bilarna. Många gånger är det andra företag som bidrar med den senaste tekniken. Det gäller även för Volvo.

Rädda för kopiering

Efter att Ford förra veckan första gången offentliggjort kinesiska Geely som en tänkbar Volvo-köpare är många underleverantörer rädda för att deras produkter ska kopieras i Kina.

Privata ägare

Geely har en privat ägarsfär. Men enligt de senaste spekulationerna kan även den kinesiska staten vara inblandad.

– Skulle det visa sig att det är den kinesiska staten som står bakom är det för att skaffa teknologi till den kinesiska bilindustrin. Då får vi vara försiktiga med hur vi agerar med offerter och specifikationer, säger Lars Holmqvist, vd för Cepa, till Metro Teknik.

Cepa är en organisation som företräder europeiska underleverantörer inom fordonsindustrin.

Inte bara känd teknik

De bilar som tillverkas i dag består till stor del av redan välkänd teknik, men enligt Lars Holmqvist finns det tekniska lösningar som skiljer bilarna åt.

Belysning och motorer intressanta

– I dag finns 20–30 områden där man bryter ny mark. Den som är två år efter konkurrenterna med ny teknik får svårt att sin sälja bilar, säger Lars Holmqvist till Metro Teknik.

Enligt Holmqvist är det LED-belysning, nya effektiva och bränslesnåla motorer samt den senaste säkerhetstekniken för att undvika krockar, inte bara mildra effekterna av dem, som står högt upp på kinesernas lista över vad man vill kopiera.