Bilspionen avslöjar nya BMW 3-serie

Växer på både bredden och längden – och får snart hybridmotor

Bilspionen hittade den hårt maskerade BMW 3-serie på en transport på väg till tester.
Foto: Carparazzi
Bilspionen hittade den hårt maskerade BMW 3-serie på en transport på väg till tester.
MOTOR

Många har undrat hur nya BMW 3-serie ska bli.

Bilspionen har svaret.

”Trean” blir större men slankare – och runt hörnet väntar hybriderversioner.

Eftersom det är först 2012 som en helt ny 3-serie ska debutera är testbilarna ännu så länge hårt maskerade. Men vi vet att bilen växer på både bredden och längden för att bättre matcha konkurrenterna, i synnerhet då Audi A4 som är bästsäljaren i klassen.

BMW satsar vidare på det nya designspåret med mer tillbakadragna men elegantare linjer och fasar ut det aggressiva linjespelet på dagens bilar.

Kika på nya 7-serien, 5-serie GT och kommande 5-serie så kan du även lista ut hur kommande 3-serien blir. Det handlar fortsättningsvis om en bil med mycket korta karossöverhäng och bakifrån kommer bilen att vara lätt att känna igen med de typiska L-formade bakljusen. De klassiska BMW-njurarna i fronten växer en smula liksom strålkastarna. Huven blir aningen högre för att möta de hårdare kraven på fotgängarskydd men samtidigt jobbar BMW hårt för att reducera luftmotståndet vilket ger slankare linjer. Ett luftmotstånd så lågt som 0,24 har det pratats om och för att få ner det har man bland annat sett till att leda bort luftströmmarna från hjulen där turbulens skapar motstånd.

Solcellspaneler

Andra bränslebesparande åtgärder som man jobbar med är förvärmning av motor och växellåda, solcellspaneler, stopp-start, lättrullande hjul och bromsenergiåtervinning.

Inga stora nyheter alltså.

På motorsidan är det desto mer intressant och i kulisserna pratas det just nu om man tänker sätta drivlinan som satt i konceptbilen Vision på Frankfurtsalongen i produktion. Det känns högst troligt och det rör sig i så fall om en turboladdad trecylindrig maskin assisterad av två elmotorer. Denna typ av hybridlösning har man redan på stora X6 men då i form av en V8.

På tal om V8 så kan M-versionen av nya treserien få en turboladdad sådan maskin, precis som nya M5.

På motorsidan i övrigt kan det bli tal om turboladdade fyrcylindriga motorer med motsvarande prestanda som några av dagens sexor, allt för att få ner det genomsnittliga CO2-utsläppet.

Precis som dagens 3-serie kommer en rad olika karossversioner och även fortsättningsvis kommer cabriolet- och kupéversionerna att få eget utseende.

Om det blir plåt- eller tygtak återstår att se men rykten talar om en återgång till tygtak för att spara vikt.

Viktbesparing står högt på agendan och nya trean får allt större del exklusiva lättviktsmaterial. Frågan är hur mycket det påverkar priset?