Geely har miljonplan för Volvo

Lyxmodeller och ny fabrik ska öka volymen till flera miljoner bilar per år

MOTOR

Kinesiska Geely uppges vilja pumpa upp Volvo Personvagnar till en miljontillverkare.

Lägga till några superlyxiga modeller och bygga en ny fabrik i Kina.

– Det kan mycket väl vara en realistisk plan, säger Yang Jian, redaktör för branschtidningen Automotive News China, till TT.

Men han lägger också in en portion skepsis.

– Geely har alltid stora planer. Bolagets chef Li Shufu har en tendens att överdriva. Men han är en smart affärsman och är duktig på att göra pr, säger Yang Jian.

Inblandade tiger

Uppgifterna om framtidsplanerna för Volvo, om Geely blir ny ägare, rapporteras i Wall Street Journal som hänvisar till en person som står Geely nära.

De inblandade bolagen tiger.

”Inga kommentarer”

– Givetvis finns det klara ambitioner med hur Volvo ska utvecklas, men vi kommenterar inte rykten, säger Anders Fogel på Brunswick, som är svensk talesperson för Geely.

– Vårt fokus ligger på att få klart uppgörelsen. Det vore fel att fokusera på strategier innan affären är klar, säger han.

Kraftig expansion

Ford för, sedan Geely utsågs till favoritkandidat för några veckor sedan, fördjupade förhandlingar med det privatägda bolaget. Båda har lyft fram att affären är en möjlighet för Volvo att växa i Kina – en marknad som redan i år väntas bli störst i världen.

Även för egen del har Geely högt ställda mål. Om fem år ska tillverkningen ha ökat från fjolårets 220 000 bilar till två miljoner.

Volvoaffären backas upp av kinesiska banker, som i normalfallet ägs av staten.

Enligt Wall Street Journal finns även en statsägd fond och en utländsk investerare med på tåget.

"Genomförbar plan"

Tidningens källor berättar att Geely tror att Volvo kan sälja 200 000 bilar per år i Kina, mot 12 600 förra året. Inom fyra till fem år ska Volvo kunna sälja nära en miljon bilar över världen. Långt i från årets försäljning som väntas landa på runt 330 000 bilar.

I Geelys plan finns också en ny fabrik i Kina med en kapacitet för 300 000 bilar. Tillverkningen i Sverige ska finnas kvar, men vara mer "sofistikerad".

– Med tanke på Geelys kunskap om den kinesiska marknaden och det faktum att Volvo är ett starkt märke kan en sådan plan vara genomförbar. Givetvis behövs mycket pengar, men så länge man har stöd från staten finns det tonvis av den varan, säger Yang Jian.

TT