Vampyrens val: Volvo

”Twilight”-hunken Edward rattar svenskt på filmduken

1 av 3
BÄSTA BLODSUGARBILEN Författaren till ”Twilight”-serien får hjälp av sina motorintresserade bröder att välja bilar. Och till vampyren Edward Cullen, som spelas av Robert Pattinson, har det blivit Volvo varje gång. I senaste filmen ”New Moon” kör han en silverfärgad Volvo XC60, i första filmen en mörkrae silverfärgad Volvo C30, och i böckerna en silverfärgad Volvo S60R. Foto: Kimberley French
MOTOR

LONDON. Världens just nu hetaste filmstjärna Robert Pattinson kör en Volvo i ”Twilight”-filmerna.

Och bilen är nu cool igen.

– Det är mina bröder som har valt ut den, säger författaren Stephenie Meyer.

I sammanlagt fyra minuter visas Edward Cullens silverfärgade Volvo i den första ”Twilight”-filmen, som kom förra året.

Det ser ut att vara en ganska skamlös produktplacering. Men riktigt så enkelt är det inte.

Redan i böckerna

Filmerna baseras på böckerna av den amerikanska författaren Stephenie Meyer. Även i böckerna kör vampyren Edward Cullen, som spelas av flickfavoriten Robert Pattinson, Volvo. Meyer förklarar valet av bilarna på sin hemsida:

– Två av mina tre bröder är besatta av motordrivna fordon. Det är väldigt bekvämt för mig när jag behöver veta vilken slags bil någon av mina karaktärer ska köra.

Hon säger vilka slags egenskaper bilen ska ha och bröderna Jacob och Paul svarar alltid direkt. Inom ett par minuter har hon bilder av den bil de valt i sin mejlkorg.

– De skriver en lång specifik beskrivning av bilen. Antal hästkrafter, pris och hur snabbt den kör från 0 till 100, skriver författaren.

Bilarna i filmerna är dock andra modeller än den Volvo S60R karaktären Edward kör i böckerna.

I nya filmen, som just nu är den mest sedda på bio, kör vampyren en Volvo XC60

”Långsiktig vinst”

Paul Walder, chef för Volvos globala marknadsföring, säger att bilarna valts ut i samråd med filmbolaget. Den gamla S60R fanns inte i produktion när filmerna spelades in, och man var överens om att Edward skulle ha en ny bil.

Påverkar den här exponeringen försäljningen av Volvos bilar?

– Det finns folk som vill köpa Edwards bil, absolut. Men den största vinsten är långsiktig. Volvo har blivit en cool bil för en helt ny generation. För 30-åriga kvinnor som vill ha en ny bil har Volvo nu blivit ett attraktivt alternativ, säger han.