BUSSIGA KLUBBEN

Renault Grand Scénic och Toyota Verso – men inte på mammas gata utan på Torparfars väg.
Foto: MARTIN STRÖM
Renault Grand Scénic och Toyota Verso – men inte på mammas gata utan på Torparfars väg.
MOTOR

I behov av en buss? Eller en bil?

Kanske behöver du både och?

Häng med på ett test av Renault Grand Scénic och Toyota Verso som är just både bussar och bilar.

Två bilar som är bussar.

Eller snarare två bussar som är bilar.

Renault Grand Scénic och Toyota Verso kan mycket.

Men bara en vinner.

Ett tag var jag rädd att Renault tappat fokus, att man slutat bygga bilar med fluffigt bekväm fjädring. Flera modeller med klart sämre komfort än normalt har dykt upp på senare år. Koleos är visserligen en Nissan, men Laguna har inte heller traditionell Renaultkomfort.

Som tur är krävs det inte många meter i nya Grand Scénic för att jag ska kunna pusta ut. Bilen är bekväm och genast infinner sig en lust att bara skita i allt och ge sig iväg på en lång, lång bilsemester.

Precis samma känsla fick man i gamla Scénic, men den nya bilen har en stiligare framtoning även om testlagets åsikter om designen skär sig rejält. I synnerhet när vi stannar till på Toyotas huvudkontor för att hämta upp konkurrenten, nya Verso.

Jonas och jag faller för Toyotan som passar särdeles bra i den läckra godisröda metalliclacken medan Robert går igång på Renault och en lätt schism uppstår. Som straff får Robert börja köra Toyota. För er som inte förstår varför det är ett straff kan jag bara fråga:

Komfort och säkerhet

Har ni upplevt körglädje i en Toyota de senaste tio åren? Driftsäkerhet är man världsmästare på, men några roliga bilar har inte poppat ur Toyotafabriken på mycket länge. Vi hoppas att sportbilen som kommer nästa år ändrar på det.