Diesel ger fart åt superbilen

Framtidens sportbilar gröna hybrider

MOTOR

Tesla, Fisker och andra miljösportbilar – i framtiden kan ni konkurrens på vägarna.

Capstone CMT 380 heter den amerikanska superhybriden till utmanare. Bilen drivs med både el-och flygmotor.

Vanligaste förekommande hybriden på gatan i dag är en el- och bensinkombination. Men Capstone CMT 380 som visats på bilmässan i Los Angeles är inte en helt vanlig sportbil, skriver Autoblog. Och inte en helt vanlig hybrid heller.

Drivkällan i den uppkäftiga bilen är en kombination ev elmotor och mikroturbin. Den sistnämnda är egentligen vad vi vanligtvis kallar en jetmotor. I det här fallet vill den helst ha diesel- eller biodiesel.

13 mil på el

Bilen uppges rusa från 0 till 100 km/t från stillastående på ca 4 sekunder och vid 150 milen (ca 240 km/t) sätter elektroniken stopp för vidare acceleration. Bilen uppges ha en räckvidd på ca 13 mil på enbart litium-ion-batteridrift och fulltankad ska den klara över 80 mil på diesel innan det tar stopp.

Dyr - om den kommer i produktion

För bilens skapare Richard Hilleman tog det fyra år att bygga prototypen som nu visats upp på mässan. Det har spekulerats en tid huruvida bilen kommer i produktion. Just nu ser det lite osäkert ut då priset på en färdig bil skulle landa på runt 1,5 miljoner kronor.