”Vi vill inte bli rammade av lastbilssläp”

MOTOR

Lastbilar och bussar kör rätt in i snöovädret med sina nästan blankslitna sommardäck. Och det är tillåtet!

Varje vinter får långtradare och bussar stopp i minsta motlut, de ställer sig på tvären och blockerar trafiken i timmar. Eller kanar i diket när vägen svänger och framhjulen inte tar styrning. Eller krossar mötande personbilar när släpet sladdar iväg.

Vinterdäckslagen från 1990-talet gjorde undantag för tung trafik, eftersom åkeribranschen protesterade mot högre kostnader.

För två år sedan, när Stockholms utfarter var blockerade i timmar av lastbilar som ställt sig på tvären över vägen, skrev jag om eländet och debatterade frågan i radio med Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö. Han lovade i direktsändning att se över lagen. Och nu kommer resultatet, men rejält urvattnat: från nyår krävs att mönsterdjupet måste vara minst fem millimeter. På dragbilen. Men inte på släpet, där räcker det med 1,6 mm även i fortsättningen. Och vi talar fortfarande om sommardäck!

I Norge är det lag på vinterdäck OCH kedjor. Även för utländska lastbilar och bussar. Straffet är 20 000 kronor om kedjorna inte är med på vintern, även om det är barmark.

I norra Sverige lägger de flesta åkare på vinterdäck frivilligt, av ren självbevarelsedrift. Men söder om Dalälven blir däckstandarden sämre och utländska åkare kommer ofta hit med riktigt hala däck.

Vinterdäck på tung trafik borde vara en självklarhet, men varken åkarna eller däcktillverkarna är särskilt sugna. Skälet är kostnaderna. Det finns för mycket lastbilar och fraktpriserna är låga. Marginalerna för att köpa nya däck finns inte. Påstår man.

Det är dags att ställa större krav på åkerinäringen. Vi andra vill inte sitta i timmar i bilen för att en snål åkare tappat greppet och blockerar vägen. Och vi vill inte bli rammade av ett sladdande lastbilssläp. Vägverket talar om Nollvisionen men tillåter att lastbilar och bussar orsakar svåra olyckor varje vinter. När ändras lagen?